Verdens største virksomheder får hver eneste dag misbrugt deres brands til at forsøge at lokke oplysninger ud af intetanende brugere.
Den israelske it-sikkerhedsvirksomhed Check Point, har udgivet en top ti over de selskaber, der bliver misbrugt mest under den nuværende corona-krise.
I løbet af årets første tre måneder har iPhone-producenten Apple indtaget første pladsen som den virksomhed, der bliver brugt til flest phishing-angreb.
Læs også: Priser på phishing-kits buldrer i vejret: Er steget med 149 procent på et år
Det skriver Check Point i en pressemeddelelse.
"Cyberkriminelle udnytter fortsat brugere ved at udføre meget sofistikerede phishingforsøg via e-mail, web- og mobilapplikationer, hvor de hævder at være fra velkendte brands, som de ved er meget efterspurgte i øjeblikket, hvad enten det er en højprofileret produktlancering eller for generelt at tappe ind i adfærdsændringer, vi har set under Coronavirus-pandemien," siger Maya Horowitz, Threat Intelligence & Research direktør hos Check Point i meddelelsen.
Streaming-tjeneste kravler op ad listen
Konkurrenten Microsoft plejer ellers at pryde toppen af denne typer lister. Men Check Points opgørelse viser, at hackernes interesse for det amerikanske selskab røget helt ned på en ottende plads.
Resten af selskaberne placerer sig således:
- 1. Apple (10 %)
- 2. Netflix (9%)
- 3. Yahoo (6%)
- 4. WhatsApp (6%)
- 5. PayPal (5%)
- 6. Chase (5%)
- 7. Facebook (3%)
- 8. Microsoft (3%)
- 9. eBay (3%)
- 10. Amazon (1%)
Netflix' placering som nummer to mener selskabet formentlige skyldes, at flere sidder hjemme og er ekstra opmærksomme på mails fra streaming-tjenester som Netflix.
"Phishing-angreb vil fortsat være en voksende trussel i de kommende måneder, især da cyberkriminelle fortsat udnytter frygt og behov hos mennesker, der bruger vigtige tjenester fra deres hjem. Som altid opfordrer vi brugere til at være opmærksomme og forsigtige, når de videregiver personlige data" lyder det fra Maya Horowitz ifølge meddelelsen.