Elbiler har længe levet med et ry for at være dyrere end deres benzindrevne kollegaer. Det forsøger den franske bilproducent Citroën at lave om på med den mikroskopiske bybil ’Ami’.
Citroen Amis beskedne størrelse og egenskaber gør den oplagt til bykørsel - men heller ikke meget mere.
Sigtet med bilen bliver dog ikke at slå rekorder på rækkevidde eller performance-tal, men snarere at sætte en ny rekord for hvor billig en elbil kan være.
Her lokkes med leje-priser helt ned til 19,99 euro per måned, knap 150 kroner.
Den lave pris forudsætter dog fire års binding samt et udlæg på 2.644 euro, svarende til knap 19.800 kroner. Bilen kan også indgå i en delebilsordning med priser helt ned til 0,26 euro i minuttet – under to kroner.
For de penge får du plads til to personer, der kan bevæge sig i byen med op til topfarten på 45 kilometer i timen. Egenskaberne gør den tilgængelig for brugere uden kørekort og førere helt ned til 14 års alderen, blandt andet i Frankrig.
Bilen måler 2,5 meter i længden og er både halvanden meter bred og høj. Det er dog blevet til et par fikse løsninger i den trange plads, såsom et stofkaleche-tag samt vinduer der åbnes opad, begge detaljer lånt fra selskabets ikoniske 2CV-bil.
Mekanikken drives frem af et 5,5 kWh batteri, hvilket skulle sikre op til 70 kilometer mellem hver opladning. Bilen kan tankes op på tre timer ved en almindelig 220 volts stikkontakt og kræver derfor ikke nogen dedikeret ladestander.
Citroen Ami får forsalgsdebut 30. marts i hjemlandet Frankrig til 6.000 euro, altså knap 44.800 kroner, for en leverance en gang i juni. De næste markeder som skal erobres i de efterfølgende måneder, bliver Italien, Belgien, Portugal og Tyskland, skriver TechCrunch.
Bilen kan ses i aktion i Citroens præsentationsvideo nedenunder.
Microlino: Det ikoniske mikrobil-alternativ /
Mens Citroens bud på en fiffig bybil går efter at ramme en skarp pris, sigter schweiziskeMicrolino højere med anden generation af sin en-dørs mikrobil.
Her tages der også udgangspunkt i et ikonisk bildesign fra midten af det forrige århundrede, med en genoplivning af looket fra 1950’ernes BMW Isetta.
Den lille mikrobil skulle være en sikrere variant af selskabets første Microlino bil, mens der samtidig bydes på en mere strømeffektiv motor, der kan ramme op til 90 km/h og en rækkevidde der alt efter batteritype sikrer mellem 125 og 200 kilometer mellem stikkontakterne.
Basisprisen lander på 12.000 euro, godt 89.500 kroner.
Den lille bybil ledsages af en trehjulet el-scooter, Microletta, der kan ramme 80 km/h, til 4.900 euro.
Rygte: Apple på vej med trackpad til iPad
Det har siden Apples iPads debut været hensigten, at tabletten og dets styresystem skulle betjenes via touch.
Men lader det til at der kommer flere muligheder til.
Ifølge mediet The Information bliver næste generation af iPad Pro ledsaget af et nyt tastaturcover, der udover at give taster at arbejde med også giver en dedikeret touchpad.
Bliver coveret til en realitet, vil Apple bringe iPad og særligt iPad Pro, et skridt nærmere laptop-funktionalitet.
iPadOS, det tabletfokuserede styresystem fra selskabet, indeholder allerede muligheder for at tilknytte en ekstern mus, men i øjeblikket fungerer funktionen som en udvidelse af tilgængeligheden tiltænkt handikappede brugere.
Se også: Apple på vej med iOS 13-overraskelse til iPad: Mulighed for mus-support