Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Da vi for nylig holdt bestyrelsesmøde i min tech-virksomhed JumpStory, tillod min medstifter og jeg os at foreslå bestyrelsen følgende: Lad os tage alt, hvad vi lige nu arbejder på, og lægge det åbent frem, så alle kan se det - også vores konkurrenter.
Jeg kunne godt se, at der i vores yderst kompetente og erfarne bestyrelse blev rynket en del på brynene, men ikke desto mindre holdt vi fast - også da der kom indvendinger omkring, at det kan risikere at føre til, at konkurrenterne stjæler vores idéer, eller at vi på anden måde kan lide skade af det.
For at løfte dén konkrete erfaring og case op i en større kontekst så var og er der selvfølgelig mening med galskaben:
- Fra al innovationsforskning ved man, at idéer kun bliver til god innovation, hvis kunder og andre stakeholders er tidligt med i processen.
- Fra kunde- og loyalitetsstudier ved man, at churn-raten er lavere, hvis kunderne føler sig ordentligt inddraget og informeret om det produkt, de køber og betaler for
- Fra marketingverden er det kendt, at transparens er det bedste værn imod shitstorms og andre ubehageligheder.
Jeg hører så nok – trods mine efterhånden 41 år – til den lidt yngre generation af erhvervsledere og iværksættere, der tror på, at DNA’et er vigtigere end NDA’en. Jeg har også den grundlæggende filosofi i forhold til forretningsudvikling – herunder tech-planer -, at man ikke bør være så bange for, at andre stjæler ens idéer.
Skal 'bare' eksekvere bedre
Man skal jo ”bare” eksekvere bedre på idéerne end dem. Jeg er faktisk meget mere nervøs for, hvis folk IKKE har lyst til at stjæle vores idéer.
Derfor har vi valgt at lægge hele vores tech-roadmap åbent ud, og det har skabt stor begejstring både internt og eksternt. Iblandt vores udviklere giver det en fed følelse af, at brugerne er med på rejsen og kan inspirere dem til deres arbejde, mens det hos kunderne har affødt forslag om, at man bør kunne byde direkte ind med nye idéer og stemme på de ting, vi allerede har i pipeline. Begge to input vi har implementeret så snart, at vi fik den værdifulde feedback.
Medarbejdere og kunder er således begejstrede.
Tilbage står konkurrenterne, hvor det da givetvis vil være således, at nogle af vores store konkurrenter kigger med og måske også lader sig inspirere af vores kommende tiltag indenfor eksempelvis kunstig intelligens. Vi tror imidlertid fuldt og fast på, at selvom idéer er enormt vigtige og værdifulde, så er eksekveringen og evnen til at ”shippe” ting hurtigt langt vigtigere.
Vi opbygger således ikke en tech-virksomhed med et ønske om at være lukkede for omverden og bygge ting i mørke kældre, men foretrækker at udstille det for offentligheden – også imens det blot er på tegnebrættet – for at sikre, vi rent faktisk lancerer noget, som løser et reelt behov eller problem for vores kunder.
Det ligger iøvrigt fint i tråd med en arbejdsfilosofi, jeg tog til mig fra min tid i Silicon Valley: Think Big. Act Small. Fail Cheap and Fast.
Sæt dig store mål og drømme. Arbejd henimod dem hele tiden, men gør det på en måde, hvor du handler småt og agilt og sikrer dig, at hvis du fejler, så sker det hurtigt og billigt – imens du lærer mest muligt undervejs.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.