Svenskejede Tradedoubler, som udbyder forskellige former for onlinemarkedsføring via et stort netværk af websteder, nyder godt at et stærkt forbedret marked for online-reklame.
Den danske afdeling mere end fordoblede sin omsætning sidste år til ni millioner kroner og leverede sit første plus-regnskab med en bruttofortjeneste på 4,9 millioner kroner. Af dem var der dog kun 4.000 kroner tilbage, da der var betalt licenser med videre til moderselskabet i Stockholm.
Men med en række nye kunder, blandt andet Sonofon, Sterling og FDM, er der udsigt endnu bedre tal i år, og på europæisk plan er Tradedoubler i overhalingsbanen.
280 millioner kroner
Den samlede omsætning for første halvår 2004 blev lige så stor som hele sidste års, omkring 208 millioner kroner.
Direktør for Tradedoubler i Danmark, Norge og Finland, Simon Goldschmidt, peger på, at markedet for onlinereklame er bedret i takt med, at der er kommet flere webbrugere, som sidder længere foran skærmen.
- Danskerne bruger nu omkring 10 procent af deres medietid online. Så begynder det at blive interesssant for de store annoncører, siger han.
Han mener selv, at Tradedoublers succes hænger sammen med fokus på dokumentation af resultaterne af kampagnerne, hvilket sker via Tradedoublers tracking-teknologi.
Tradedoubler tager sig dog også af medierådgivning, og det betyder, at konkurrenterne sidder både på mediebureauerne og hos teknologivirksomheder som Adtech og Xanox.
Samtidig bruger en del af mediebureauerne software fra amerikanske Doubleclick, som ikke længere har et dansk kontor. Den opgave ville Tradedoubler gerne overtage.
- Vi vil gerne samarbejde mere med mediebureauerne og være deres tekniske underleverandør, men der er ingen tvivl om, at vi stadig træder hinanden lidt over tæerne. Men ad hoc kan vi godt finde ud af at samarbejde om nogle kunder, ikke mindst hvis der skal noget offline-markedsføring med, siger Simon Goldschmidt.
Han forventer, at den danske afdeling skal fordoble sin omsætning endnu engang i år, selv om han medgiver, at første halvårs vækst har været lidt under forventet på omkring 30 procent.
Tradedoubler har i alt 130 ansatte, heraf 10 på kontoret i København, hvor man primært tager sig af salg, support og konsulentydelser, mens hovedkontoret i Stockholm tager sig af den tekniske udvikling.