Den kinesiske it-gigant Alibaba er i al hemmelighed ved at forbedre en stor ekspansion ind på det europæiske marked, hvor selskabet vil udfordre amerikanske Amazon.
Alibaba er i Kina og Asien en kæmpe inden for e-handel og cloud og minder i struktur, organisation og fokus meget om Amazon, der har sit geografiske hovedfokus i de vestlige lande.
Ifølge Reuters er Alibaba for tiden i fuld sving med at gøre sig attraktiv over de tusindvis af virksomheder, der sælger deres varer via Amazon i Europa.
Det sker blandt andet ved at tilbyde dem et langt lavere gebyr.
Ifølge Reuters har en række virksomheder tilmeldt sig Alibabas europæiske platform, AliExpress, i de seneste måneder.
AliExpress har proaktivt henvendt sig til en række store europæiske brands som Mango, Tendam, El Corte Ingles og Benetton, som det kinesiske selskab gerne vil have med over på platformen.
Ikke alle de europæiske selskaber er dog lige begejstrerede, fremgår det.
Alibaba har hidtil fokuseret på at sælge billige kinesiske produkter i markeder uden for Kina gennem AliExpress, men ifølge Reuters har selskabet i det seneste halve års tid åbnet platformen for lokale leverandører.
Det sker efter samme model, som Alibaba anvender i Kina - der igen er den samme, som Amazon anvender i Europa, hvor selskabet er klart dominerende i de fem hovedmarkeder, som er Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien.
Spanien og Italien står først i rækken
Ifølge Reuters vil Alibaba i første omgang fokusere på de italienske og spanske markeder fulgt af Rusland og Tyrkiet.
I Spanien tilbyder AliExpress at sælge for en kommission på solgte varer på mellem fem og otte procent.
Amazon tager her et fast gebyr på 39 euro per måned plus moms samt en kommission på mellem syv og 15 procent - i nogle tilfælde endnu højere.