Maersk Tankers har oprettet et nyt digital shippingselskab.
Formålet med det nye selskab, der endnu ikke har fået et navn, er at udvikle og sælge digitale løsninger til produkttankindustrien, der skal hjælpe med at sænke omkostningerne og derigennem nedbringe CO2-udslippet.
Det fortæller Christian M. Ingerslev, administrerende direktør i Maersk Tankers, til Børsen.
"I løbet af det seneste års tid har vi udviklet et produkt, som beviseligt har sænket CO2-emissionerne. Det er med det for øje, at vi nu giver det mulighed for at få den bedst mulige succes i hele industrien. Hvis vi skal nå målet om at reducere CO2-udslippet med 50 procent i 2050, er det vigtigt, at vi som en af de største spillere går forrest," siger Christian M. Ingerslev til avisen.
Han bliver chefen for det nye selskab
Søren C. Meyer, som hidtil har været flådechef i Maersk Tankers, bliver topchef for det unavngivne digitale shippingfirma.
Her tager han 12 medarbejdere fra rederiets digitale udviklingsafdeling med sig over i det nye selskab.
Samlet har Maersk Tankers en digital investeringsramme på 50 millioner kroner i 2019, og størstedelen af det beløb skal ifølge Christian M. Ingerslev bruges på det digitale shippingfirma.