Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
For et par år siden blev Netflix’ administrerende direktør både berømt og berygtet for at udtale, at streaminggigantens største konkurrent er søvn.
Og mens Netflix konkurrerer med vores nattesøvn, vil jeg vove den påstand, at resten af os konkurrerer med Netflix.
Uanset hvilken branche, vi bevæger os i. Mange ved det bare ikke endnu.
Barren er sat højere end før
Den digitale udvikling har medført, at virksomheder ikke længere kun er i konkurrence med andre aktører i samme branche eller industri.
Forbrugerne køber i stigende grad ydelser online på tværs af landegrænser, og det betyder, at vi reelt er i konkurrence med alle de virksomheder, der leverer en sublim brugervenlig oplevelse – over hele kloden.
Hver gang en kunde har en god oplevelse hos en anden virksomhed, højner det deres forventninger til deres interaktion med andre. Det er et markedsvilkår, når forbrugerne navigerer i et globalt marked af muligheder.
Enkle produkter og gennemsigtighed
Netflix’ succes skyldes ikke kun godt content og en stærk algoritme.
Den skyldes også ekstremt nemme selvbetjeningsløsninger og enkle prisstrukturer. De har gjort det nemt at være kunde og gjort brugeroplevelsen på platformen second to none. Hvis der var nogen, der manglede at opdage det, har Netflix skåret det ud i pap, at enkelthed og nemhed er nøglen til forbrugeren.
Telebranchen har sovet i timen
Hvis vi skal drage en parallel til min verden – telebranchen – må jeg bare erkende, at vi som branche sovet i timen og kunne uden tvivl lære en ting, to eller 100 af Netflix.
Kigger vi i bakspejlet har telebranchen været udfordret på troværdigheden pga. uigennemsigtige abonnementspakker, afgifter, gebyrer og mystiske vilkår skrevet med småt.
Samtidig har den benhårde konkurrence på markedet betydet, at der har været så uendeligt mange tilbud at vælge mellem. Det har skabt forvirring og gjort det svært at gennemskue, hvad man egentlig køber, og hvor de får den bedste aftale.
Hvorfor skal det være så besværligt at være telekunde?
Med Netflix-eksemplet in mente må vi bare konstatere, at enkelthed er nøglen til forbrugeren.
Det skal være let og uden dikkedarer. Derfor undrer det mig, at vi i telebranchen ikke i højere grad udnytter de muligheder, digitaliseringen giver os for at gøre det let for dem at træffe valg.
Det er som om, at der fortsat er en tendens til det modsatte flere steder. Men hvorfor i alverden skal det besværligt at være telekunde?
Vi skal ikke gøre det sværere, end det er
Selvfølgelig skal man kunne opsige sit abonnement digitalt med få klik. Det er man jo vant til alle andre steder.
Selvfølgelig skal der ikke være særlige ’skuffeaftaler’ med ekstragode vilkår og priser til de kunder, der er ved skifte selskab. Selvfølgelig skal det være nemt at finde ud af, hvilke produkter der er på hylden.
Og selvfølgelig skal der være løbende abonnementstjek, hvor kundernes forbrug gås efter i sømmene, og det anbefales, hvordan de kan forbedre deres aftale.
Det samme gælder flytning af nummer, tilmelding af en ny betalingsløsning og opsigelse af ekstra dataabonnementer. Det skal kunne klares af kunden selv med få klik på en brugervenlig selvbetjeningsplatform.
Lad os nu give Netflix kamp til stregen på brugervenlighed
Jeg tror, at vejen til succes i et presset marked er at bringe gennemsigtighed og enkelhed ind i telebranchen.
Ikke mere indhold eller flere påtvungne tilbud om monsterpakker med alskens indhold, som forbrugerne alligevel ikke har brug for. Vi skal udnytte de muligheder, digitaliseringen har givet os for at kunne skabe enestående brugeroplevelser.
Netflix har hævet barren til nye højder de seneste år, men tiden er moden til at give dem kamp til stregen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.