Gennem de seneste otte år har de to danske spilfirmaer Kiloo og Sybo tjent styrtende med penge på spilsuccessen Subway Surfers, der har været et populært spil på telefoner og tablets i mange danske hjem.
Fra januar kommer Sybo dog alene til at få ansvaret for at udgive Subway Surfers på mobile platforme som iPhone, iPad og Android.
Det skriver Finans.
Læs også: Danske brødre tjener fortsat styrtende på spilsuccesen Subway-surfer
Aftale ophører
Ifølge Finans har de to selskaber været fælles om udviklingen, men har dog haft en aftale om, at Sybo har ejet rettighederne til spillets indhold, mens Kiloo har stået for at udgive spillet.
De nye ændringer kommer, fordi en otteårig lang aftale mellem de to selskaber udløber til januar.
Der er dog blevet indgået en ny aftale, der betyder, at Kiloo nu får ansvaret for at udgive spillet på andre platforme. Ifølge Finans kan det eksempelvis være som webspil og som spil hos flyselskaber.
”Subway Surfers er et af de mest kendte og elskede mobilspil i verden. Den genkendelse giver selvsagt et kæmpe boost i forhold til at udvikle universet på andre platforme. Distribution på nye platforme og heriblandt HTML5-baseret underholdning er begge i en kraftig uptrend, og det bliver et stort fokusområde for os fremadgående,” udtaler Kristian Nordahl, senior vice president i Kiloo, i en skriftlig melding til Finans.
Fik ideen i på animationsskole
Det var oprindeligt Sybos to stiftere, Sylvester Rishøj og Bodie Jahn-Mulliner, der fik ideen ideen til spillet.
De to mødte hinanden på Ainmationsskolen i Viborg, hvor de udviklede en animationsvideo med en grafittimaler, der stikker af fra politiet ved at hoppe fra det ene ’subway tog’ til det andet.
Den ide udviklede sig senere hen til det spil, som vi i dag kender som Subway Surfers.