De små og mellemstore danske virksomheder, som jo udgør langt over 90 procent af erhvervslivet, tøver i den grad med at hive læderet op ad inderforet for at betale for en af de cyberforsikringer, de danske forsikringsselskaber har haft på hylderne siden 2015.
Og tilsyneladende er SMV’ernes manglende lyst til at tegne cyberforsikringer intakt i december 2019
Ifølge Børsen har forsikringsselskabet Tryg solgt cyberforsikringer til 12 procent af Trygs erhvervskunder.
"De 12 pct. er ikke specielt meget, og det vidner om, at der stadigvæk er et kæmpe behov, der ikke er dækket," siger Morten Hübbe, topchef i Tryg.
Børsen har også talt med Topdanmark og Alm. Brand, som sammen med Tryg dækker over 40 procent af forsikringsmarkedet, og her er meldingen den samme.
Forsikringsselskaberne undrer sig over den manglende iver for at tegne cyberforsikringer, for undersøgelser viser entydigt, at virksomhederne selv betragter cyberangreb som den største trussel.
Samtidig er der aktuelle eksempler på voldsomme konsekvenser af cyberangreb på store virksomheder. Demant, for eksempel.
Eksperter peger på, at de mindre virksomheder dels ikke helt har forstået situationens alvor, dels ofte er i en situation, hvor man ikke har egen it-afdeling.
Selskaberne regner dog med, at lysten til at tegne cyberforsikringer vil vokse i de kommende år.