Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
2019 har været et fantastisk år, når det gælder ny teknologi: Vi har set en enorm stigning i Software-as-a-Service (SaaS), kunstig intelligens (AI), augmented reality (AR), nye sociale platforme og helt nye forretningsmodeller, som alle er med til at forandre måden, virksomheder og økonomier fungerer på i hele verden.
Her er nogle af de trends, vi ser hos Citrix og hos vores kunder og partnere, og som jeg tror, vi vil se endnu mere til i 2020:
En ny rolle til jeres CIO
Vi vil se virksomhedernes CIO'er indtage en ny rolle.
I stedet for at være dem, der i årevis er blevet kendt for at have nej-hatten på, så vil de nye CIO'er i langt højere grad være dem, der hjælper innovation og udvikling på vej.
De skal fremover beskæftige sig mere med, hvorfor teknologier er relevante for virksomheden i langt højere grad, end de skal bruge tid på, hvordan teknologierne fungerer.
Slut med hovedløs digital transformation
I år har digital transformation været det helt nye sort.
Men vi har også set, at virksomheder kan være i gang med processen digital transformation i årevis uden at komme nogen vegne. Det er ofte virksomheder, som i forvejen arbejder med software og teknologier, der er ved at være forældede.
De prøver så at bygge videre på deres værktøjer med ny teknologi eller applikationer, men ender med processer og værktøjer, der ikke fungerer optimalt, og som ikke giver virksomheden det ønskede digitale løft. Disse virksomheder bør i stedet fokusere på at opdatere deres teknologiske platforme.
Samtidig skal de være bevidste om kun at tilføje teknologier, der rent faktisk gavner deres forretning. Ellers er de dømt til at gå under.
Det fleksible arbejdsmarked
Fleksibilitet er et nyt krav – både til medarbejdende og til arbejdspladserne. Virksomheder vil fremover i langt højere grad fleksibelt hyre medarbejdere med særlige ekspertiser ind til specifikke opgaver og projekter, uden at de nødvendigvis nogensinde sætter fod i virksomhedens lokaler.
På samme måde vil fastansatte medarbejdere i højere og højere grad stille krav om muligheden for en fleksibel hverdag til arbejdspladsen.
De nye medarbejdere vil have frihed til at arbejde hvor og hvornår det passer dem – helst med en arbejdsgiverbetalt mobil og computer efter deres eget valg.
Dette enorme skift i hvordan vi tilrettelægger hverdagen og sikrer kontinuitet i forretningen stiller krav til, at virksomhedens ledelse tænker den fleksible arbejdsplads med ind i deres forretningsmodel.
Fokus på mennesket frem for teknologi
I 2020 vil der komme større krav om, at teknologien skal kunne tilpasse sig medarbejdernes personlige behov og præferencer, i stedet for at medarbejderne skal tilpasse sig til teknologien.
It vil fremover skulle levere de rigtige værktøjer, informationer og apps, så medarbejderen kan være så effektiv og produktiv som muligt.
Derfor skal virksomhederne blive bedre til at indhente informationer om medarbejdernes præferencer, når det gælder teknologi.
Den viden om medarbejderens behov vil samtidig følge medarbejderen i hele ansættelsen for at sikre høj effektivitet.
Kunstig intelligens (AI) og robotter
Det er efterhånden svært at komme forbi en hjemmeside uden at støde ind i en chat-robot.
I løbet af de seneste år har flere og flere virksomheder nemlig ”ansat” dem i kundeservice og i chat-funktioner.
Men det betyder ikke, at vi er på vej mod en tid, hvor chat-robotter eller kunstig intelligens kommer til at udgøre vores eneste kontakt med virksomheder eller det offentlige system.
De vil stadig fylde en del i virksomhedernes kundeservice og blive mere udbredt, end de er i dag. Men det vil det vil være i form af kunstig intelligens software med specifikke opgaver og i form af machine learning (apps og programmer med indbygget automatisk læring), der hele tiden bliver klogere på brugernes adfærd.
Man kan frygte, at det vil koste arbejdspladser.
Men faktisk skal vi i højere grad kigge på, hvilke nye muligheder dette vil give virksomheder, og på hvor meget mere innovative medarbejderne kan blive, når de har apps og software, der hjælper dem med at klare de mest trivielle opgaver.
De vil få mere frihed til andre mere kreative opgaver i løbet af ugen, og det vil hjælpe jeres organisationer til at levere bedre kundeservice og kundefokus.
Micro-applikationerne overtager
Hos Citrix ser vi flere og flere, der bruger SaaS-teknologier som afløser for lokale applikationer.
Den trend forventer jeg vil sprede sig helt enormt, så fokus skifter fra store applikationer, der skal kunne klare alle funktioner, til micro-applikationer, der kun bruges til enkelte funktioner i længere processer.
Det er en bevægelse væk fra den monolitiske app-arkitektur, hvor en app skal kunne rumme et helt forretningsområde, og hen imod micro-service applikationer, hvor en applikation udvikles til mindre og mere specifikke opgaver.
Det gør dem lettere at overskue og opdatere, uden at et helt forretningsområde for virksomheden skal sættes på hold. Her vil de store cloud-udbydere i højere grad kunne levere helt små og meget specialiserede applikationer.
Skyen bliver hybrid
Er det bedst at bruge en offentlig eller en privat sky? Den diskussion har bølget i årtier, men sandheden er, at vi nu har samlet erfaring nok til at svare på det: Rent faktisk så bruger de fleste virksomheder i dag en blanding af begge dele.
Det er ikke usandsynligt, at din egen virksomhed lige nu også bruger både den offentlige og private sky plus datacentre til at løse forskellige opgaver. Alt efter, hvor de bedst løses.
Dermed arbejder vi allerede i den hybride sky, hvor private og offentlige udbydere understøtter forskellige dele af vores forretninger, og den trend vil efter al sandsynlighed tage til i 2020.
Medarbejderne i centrum
2020 bliver året, hvor medarbejderne for alvor bliver set som virksomhedens vigtigste ressource. I mange år har virksomheder og organisationer ellers brugt masser af energi på at skabe en god kundeoplevelse - blandt andet ved at bygge digitale platforme, som fanger og fastholder kunderne for at forbedre virksomhedernes Net Promoter Score.
Men i 2020 vil vi se virksomhederne flytte noget af deres fokus fra kundeoplevelsen, og i stedet få langt større fokus på medarbejdernes oplevelse.
En række af vores globale kunder har fortalt, at de har opdaget, at det er lykkedes at skabe et rigtig godt kundeunivers, men at det samtidig har betydet, at kunderne får en langt bedre oplevelse af virksomheden end deres egne ansatte.
Derfor begynder mange digitalt modne virksomheder nu at lægge mere vægt på at bruge teknologier og processer, der giver medarbejderne et bedre arbejdsliv og en bedre oplevelse i virksomheden.
Og det giver mening. For kundeoplevelsen og medarbejdernes arbejdsliv er ikke to adskilte størrelser.
Vores research viser, at en forbedret oplevelse for medarbejderne faktisk også giver en bedre kundeoplevelse. Ikke nok med det, den interne Net Promoter Score bliver samtidig stærkt forbedret, hvilket er ekstremt vigtigt i kampen om de nye talenter på arbejdsmarkedet.
Hvis I ikke kan skabe et miljø, der understøtter jeres medarbejderes behov, så finder de en anden virksomhed at arbejde for.
Grundlæggende er brugervenlighed og fleksibilitet nøgleord, når medarbejdernes hverdag skal forbedres. Derfor vil vi fremover skulle have større indsigt i, hvordan vores medarbejdere gerne vil arbejde. Så kan vi bedre sikre, at vi er klar over, hvilke nye teknologier og processer, de har brug for at kunne give hele organisationen mere værdi.
Dette er kun nogle enkelte forudsigelser for 2020. Indtil videre har 2019 vist mig, at det lige nu er et fantastisk tidspunkt at arbejde i tech-industrien. Vi står på kanten af den fjerde industrielle revolution, hvor vi vil se nye teknologier, der vil omvælte industrier i hidtil uset tempo.
Der findes ganske enkelt ikke noget tidspunkt i historien, hvor omvæltningerne er sket så hurtigt og så omfangsrigt som i dag.
Jeg kan næsten ikke vente med at se, hvad der nu kommer til at ske.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.