It-problemer har kostet den danske boghandlerkæde Arnold Busck millioner af kroner.
Det skriver nyhedsbureauet Ritzau med henvisning til selskabets helt nye regnskab.
Af regnskabet fremgår det, at en fejlslagen it-implementering har været en medvirkende årsag til at selskabet er kommet ud af regnskabsåret med et underskud på 14,3 millioner samt at selskabets omsætning i forhold i fjor er faldet fra 329,2 millioner til 316,5 millioner.
Mærkbare konsekvenser for kunderne
Ifølge regnskabet har problemerne haft mærksbare konsekvenser for kædens kunder.
”Arnold Busck kædens kasser [har] ikke virket stabilt, således at det i perioder har været svært at sælge fra de pågældende kasser,” står der i regnskabet.
Problemerne med it-systemet har ligeledes ramt kædens varebestilling, varemodtagelse, lagerhåndtering og en række administrative procedurer.
”Det har afstedkommet manglende effektivitet i de daglige arbejdsprocedurer, ligesom det har været nødvendigt midlertidigt at styrke organi- sationen i perioden på en række områder herunder på administrationsområdet,” lyder det ligeledes i regnskabet.
Læs også: It-problemer trækker kendt dansk boghandel i rødt i seneste regnskab
Problemer gennem flere år
Problemerne går dog flere år tilbage. For allerede sidste år kunne Computerworld fortælle, at Arnold Busck var ramt af it-problemer. Den gang satte problemerne også sine spor på kædens bundlinje, der viste et underskud på 2,1 millioner kroner.
Arnold Buscks administrerende direktør Helle Busck Fernsvig oplyser til Ritzau at kæden stadigvæk er ramt af enkelte problemer, men at de væsentligste problemer her kort før julehandlens start er blevet udbedret
”De problemer, der var i butikkerne på samme tid sidste år, og som kunderne både kunne mærke og se, er der ikke længere," siger hun til Ritzau.
Læs også: Så meget koster Flüggers ERP-strid med Datacon: Se millionregningen her