Mægtige Amazons indtjening for selskabets tredje regnskabskvartal dykker med hele 26 procent i forhold til det samme kvartal i fjor samtidig med, at omsætningen stiger med 24 procent.
Det er store tal, og i kroner og øre bliver det enorme summer, når der er tale om et selskab af Amazons størrelse.
Salget er således steget til 70 milliarder dollar i tredje kvartal, mens indtjeningen er faldet til ‘blot’ 2,1 milliarder dollar for de tre måneder.
Det er første gang siden 2017, at Amazons indtjening ikke er vokset. Forrige kvartal var det første, hvor Amazon ikke slog sin egen indtjeningsrekord.
Den sløje indtjening har omgående fået aktiekursen til at dykke med syv procent.
Store investeringer
Selv peger Amazon på, at selskabet er i gang med at foretage meget store investeringer på ikke mindst logistik-området, hvor selskabet sigter efter at kunne levere varer samme dag, som de bliver bestilt, til dets Prime-kunder på det amerikanske marked.
Målet er konkurrenten Walmart, der i de senere år for alvor er begyndt at røre på sig som rival til Amazon på det amerikanske e-handelsmarked.
Amazons finansdirektør, Brian Olsavsky, siger ifølge Reuters, at selskabet over julesæsonen vil investere halvanden milliard dollar i samme-dags-leverings-programmet.
Han peger på, at den faldende indtjening desuden skyldes, at Amazon for at nå målet om samme-dags-levering er nødt til at flytte varelagrene tættere på kunderne og investere massivt i slut-udbringningen - altså det, som man kalder for ‘last-mile’-transporten.
Det har ført til ansættelse af flere medarbejdere. Det betyder, at Amazon i tredje kvartal har ansat hele 100.000 nye medarbejdere.
I alt har selskabet nu 400.000 medarbejdere alene i USA og 750.000 over hele verden.
“Den klart største udgiftspost denne gang er de mennesker, som vi har ansat for at nå vores mål,” siger finansdirektøren.
Amazon er helt overbevist om, at den hurtigere levering vil blive et effektivt konkurrenceparameter, der vil føre til vækst på sigt.