Verdens mest værdifulde brands tilhører i dag alene tech-virksomheder, viser en ny opgørelse fra konsulenthuset Interbrand, der hører under reklame-giganten Omnicom.
Helt i toppen på listen ligger nemlig Apple, Google, Amazon og Microsoft, der i dag er de fire virksomheder, der har den højeste ‘brand value’ i verden.
Amazons brandværdi er i løbet af det seneste år steget med 24 procent, mens Microsofts brandværdi er steget med 17 procent.
I undersøgelsen anslåes de forskellige virksomheders ‘brand value’ ud fra en sammenregning af en række faktorer, der tæller finansielle resultater på brandede produkter og services, brandets betydning for kunderns køb samt brandets evne til at opbygge kunde-loyalitet.
I Top 10 finder vi foruden de fire it-giganter på femtepladsen Coca-Cola.
Dernæst kommer Samsung, Toyota, Mercedes, McDonalds og Disney.
Kigger vi på de følgende 10 pladser dukker der flere it-selskaber op, nemlig IBM (12. plads), Intel (13. plads), Facebook (14. plads), Cisco (15. plads), Oracle (18. plads) og SAP (20. plads).
Facebook og Huawei dykker
Til gengæld er Facebook faldet helt ud af Top 10 på listen. Selskabet befinder sig nu helt nede på en 14.-plads, selv om Facebook er et af de selskaber i verden med mest bruger-berøring.
Også kinesiske Huawei er dykket på listen. Selskabet har i det seneste års tid været hvirvlet ind i problemer med beskyldninger om spionage og lignende i en række vestlige lande.
Det har ifølge Interbrands opgørelse fået selskabets brand-værdi til at dykke med mere end ni procent i det seneste år til nu 6,9 milliarder dollar.
Huawei kommer derfor nu ind på en 74.-plads på listen.
Helt i bunden er Nokia, der engang var det mest værdifulde mobil-brand i verden, droppet ud af Top 100.
Tech-sektor er tre gange større end bil-industrien
Listen viser også, at it-industrien i dag målt på brand value er tre gange større end den globale bil-industri, der ellers tæller nogle af verdens mest kendte varemærker.
Det betyder, at it-industrien er den klart største og mest værdifulde industri på jordkloden lige nu.
Ifølge Interbrand kommer langt størstedelen af it-sektorens samlede brand value fra de fire dominerende selskaber på listen, altså Apple, Google, Amazon og Microsoft.
Du finder hele oversigten fra Interbrand her: Best Global Brands 2019 Ranking.