De to brødre, Simon Møller og Jacob Møller, bag det danske spilfirma Kiloo tjener fortsat styrtende på spilsuccesen Subway Surfers.
Det fremgår af selskabets seneste regnskab, der viser, at Kiloo i regnskabsåret 2018/2019 havde et overskud på 40 millioner kroner. Det er næsten en firedobling i forhold til året før.
Spilfirmaets overskud toppede dog i 2016 med overskud på lige knap 57 millioner kroner.
Regnskab påvirkes af engangsaftaler
Det fremgår dog også af regnskabet, at det gode resultat blandt andet kan tilskrives ”engangsaftaler.”
Derfor bliver der også varslet en omsætningsnedgang i 2020, hvor selskabet forventer, at bundlinjen bliver cirka 10 millioner kroner lavere end i det seneste regnskabsår.
Gennem de seneste år har bruttofortjenesten hos Kiloo været nedadgående.
I år lød bruttofortjenesten på 78 millioner kroner, hvilket er en fremgang i forhold til året før, hvor overskuddet lød på 60 millioner kroner.
Men i 2017 og 2016 lød bruttofortjenesten på henholdsvis på 123 millioner og 142 millioner.
Læs også: Her er historien om danske Kiloo: En vild verdenssucces - der helst lever anonymt i Aarhus
Stor dansk spilsucces
Subway Surfers har gennem de seneste år været en af den danske spilbranches hele store succeser, og Kiloo har udviklet spillet i samarbejde med en anden dansk spilvirksomhed, Sybo.
Det var Sybos to stiftere, Sylvester Rishøj og Bodie Jahn-Mulliner,
der fik ideen ideen til spillet, da de mødte hinanden på Ainmationsskolen i Viborg.
I første omgang ville de lave en animationsvideo med en grafittimaler, der stikker af fra politiet ved at hoppe fra det eneste subway tog til det andet.
Men ideen udviklede sig senere hen til et spil, der tog udgangspunkt i handlingen fra animationsvideoen.
Efterfølgende er der også blevet udviklet en animeret tv-serie på baggrund af handlingen i Subway Surfers, der havde premiere 1. juni 2018.