Danskernes er blandt de mest begestrede brugere af Facebook sammenlignet med alle vores nabolande.
I en ny undersøgelse fra Audiance Project svarer 24 procent af de danske mobilbrugere, at Facebook er en af deres tre mest uundværlige apps.
Det er højere end niveauerne i både Sverige, Norge, Finland, Storbritannien og Tyskland.
Sidstnævnte ligger helt i bunden. Her er det kun ni procent, der ikke vil undvære det sociale medie.
De danske brugeres begejstring for det sociale medie har dog været stærkt faldende. I 2017 var det nemlig 30 procent, der rangerede Facebook som en af de tre apps, man ikke ville undvære.
Desuden svarer hver 10. danske bruger, at de har overvejet at stoppe med at bruge Facebook. Årsagen skal formentlig findes i, at 12 procent mener, at sociale medier har en negativ indflydelse på deres liv.
Læs også: EU truer sociale medier med bøder: Terror-indhold skal fjernes indenfor en time
Men selv om det er dystre svar for Facebook, så er der dog ingen grund til panik hos den amerikanske platforms-gigant.
Analysen viser nemlig, at de frafaldende brugere flytter over på andre medier, der også er ejet af Facebook.
Eksempelvis har Instagram, der blev opkøbt af Facebook i 2012, fået 38 procent flere brugere i løbet af de seneste to år.
(Artiklen fortsætter under grafen)
Bank-app er den mest populære
Men selv om knap hver fjerde dansker ikke ville undvære Facebook, så er det ikke den app, som de danske mobilbrugere helst vil undvære.
Det er derimod en app, der ellers ikke forbindes med hverken underholdning eller tidsfordriv.
Dansk Banks Mobilepay er nemlig den app, som de danske mobilbrugere mener er mest uundværlig.
Derudover er vi glade for at læse nyheder på mobilen.
Undersøgelsen viser således, at de danske forbrugere har mindst én nyhedsapp blandt deres 20 mest brugte apps.