De sydøst-asiatiske landes forbrug på internettet vil eksplodere i løbet af de kommende år, hvor der er lagt op til vækstrater på mere end 200 procent.
Det konkluderer en ny undersøgelse fra Google, Singapore-virksomheden Temasek Holding og kapitalfonden Bain & Company.
Ifølge undersøgelsen indkøber forbrugere og virksomheder i Sydøstasien i dag for omkring 100 milliarder dollar via internettet i dag.
Det tal forventes at være blevet fleredoblet til mere end 300 milliarder dollar allerede i 2025.
Den markante stigning vil være udtryk for en heftig stigning i forbruget, der alene i løbet af de seneste fire år er blevet tredoblet.
Væksten er dermed samlet set udtryk for, at online-forbruget målt i kroner og øre stiger voldsomt i de sydøst-asiatiske markeder.
Ifølge rapporten skyldes den markante vækst ikke mindst, at især de unge forbrugere i dag foretager en stor del af deres indkøb fra deres mobiltelefoner - lige fra bankforretninger over spil til indkøb af fly-billetter og lignende.
“Vækst-raterne har oversteget alle forventninger. Store dele af befolkningerne har nu råd til internet-adgang og forbrugernes tillid til digitale services er steget markant,” hedder det i rapporten.
Blandt de helt store spillere i området er modebutikken Zilingo samt samkørsels-apps som Grab og Gojek.
Antallet af online-forbrugerne i de sydøstasiatiske lande Indonesien, Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore og Philippinerne er samlet set steget fra 260 millioner for fire år siden til nu 360 millioner mennesker.
Man regner med, at der globalt findes 4,4 milliarder online-forbrugere - ni procent flere end for et år siden.
Læs også: Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget