Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Mange virksomheder har en etableret base af viden, erfaring og markedsforståelse.
Det er en enorm ressource, men det er samtidig et stort anker, som sætter forandringstempoet ned i slæbegear.
Den er ovenikøbet struktureret og forankret i et ledelsessystem, som belønner for den ”gamle” måde at gøre tingene på.
Topledelsen taler naturligvis med to tunger, når den på den ene side ønsker innovation og på den anden side samtidig er helt afhængig af den daglige, operationelle muskel i den etablerede forretning, som leverer næste kvartalsresultat. Men det er ikke det eneste skisma.
Når den etablerede virksomhed sætter digital transformation på dagsordenen, vil det i større eller mindre grad aktivere en kulturkamp i flere dimensioner - både mellem topledelsen og forretningsområderne og mellem de forskellige organisatoriske enheder, som har en aktie i kundekontakten og værdikæden.
Kompleksiteten myldrer frem
Den vigtigste tommelfingerregel i digital innovation er kundefokus.
Altså dyb indlevelse og forståelse for kundernes behov og situation som fyrtårn og rød tråd til i udviklingen af en ny forretningsmodel.
Når man stiller skarpt på den kernelæring i enhver innovationsproces, så myldrer kompleksiteten frem: Siloerne inden for salg, markedsføring, produktion, service og produktudvikling er ikke nødvendigvis enige om, hvad kunderne vil have.
Kunderne er jo heller ikke ens, så det er ikke så sært. Sagen er den, at kunderne jo heller ikke selv helt ved, hvordan deres fremtid kunne gøres radikalt lysere.
Derfor får man heller ikke nødvendigvis noget ud af at spørge dem. En årlig spørgeskemaundersøgelse kan i hvert fald ikke gøre det.
Du kender sikkert den gamle historie om, at før bilen blev opfundet, ville fantasien række til flere og hurtigere heste, hvis kunderne blev spurgt om deres hedeste drøm på transportområdet.
Diplomater på topledelsens mission
Svaret kan være at observere kunderne. Hvad gør de? Hvorfor gør de det?
Disse resultater skal skabes og fortolkes af en ”diplomat”, som ikke er farvet eller låst af noget som helst andet end kundernes perspektiv.
Men de samme diplomater skal udstyres med skudsikre veste, når de fremlægger og diskuterer deres findings med de forskellige silo-kulturer i virksomheden.
Den skudsikre vest er bemyndigelsen fra topledelsen.
Altså en stensikker forvisning om at have en hovedsponsor, når diplomaten skal omforme den interne kulturkamp til en åben, kreativ og innovativ legeplads, hvor mange forskellige perspektiver er til stede.
Her skal ideen opstå til den digitale forretningsmodel eller den datastøttede service til kunderne eller den effektivisering, som kan skabe den samme eller bedre leverance med færre ressourcer.
Vilje og vildskab
De kulturelle forskelle er en styrke, der rummer meget af den viden og erfaring, som er opsamlet i en virksomhed.
Derfor skal forandringsagenten have store diplomatiske evner.
Det er ikke sikkert, at en data scientist og en forretningsansvarlig taler samme sprog.
Det er heller ikke sikkert, at kunderne og leverandøren kommunikerer på samme bølgelængde.
Men først og fremmest skal der være vilje og vildskab til at prøve noget nyt.
I sidste ende handler det om topledelsens vilje til at forandre og prøve noget nyt.
Alle ledere vil sikkert forsikre os om, at de er parate til at satse med modige beslutninger, men i praksis sidder de måske på toppen, fordi de er gode til at sikre, risiko-minimere, skabe kompromiser og fastholde.
Topledelsens opgave er at forberede den digitale transformation med en kulturel transformation, som hjælper organisationen med at vælge rigtigt, så hensynet til bundlinjen i næste kvartal ikke lukker for innovationen til næste år.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.