Mens de danske teleselskabet i øjeblikket investerer massive beløb i kapløbet om den danske 5G-infrastruktur, synes danske virksomheder at lurepasse udviklingen.
For virksomhederne er det svært at øjne en nuværende business-case der ikke kan imødekommes med det nuværende 4G-mobilnetværk eller med wi-fi-løsninger, skriver Finans.dk.
Dansk Industri deler den opfattelse, men spår samtidigt, at der er udsigt til en pludselige ’ketchup-effekt’:
”Lige nu oplever vi ikke, at mange virksomheder har konkrete planer med 5G, fordi de ikke føler et akut behov. Men jeg tror, at vi vil se en ketchup-effekt, når de første virksomheder finder en case, hvor 5G enten bidrager med store effektiviseringer eller skaber nye forretningsområder,” siger Dansk Industris digitaliseringspolitisk chef, Christian Hannibal.
For teleselskaberne er forventningerne i følge Ingeniørforeningens Teleråd, Michael Jensen, at det bliver virksomhederne, der bliver de vigtigste kunder i første ombæring, mens der først vil gå tre til fire år, før privatkunder for alvor spørger efter 5G-forbindelser.
Danmark står i kontrast med sine nabolande, Sverige og Tyskland, hvor interessen for 5G-mobilnetværket er så massiv, at nogle store virksomheder der investerer, for at sikre sig egne andele af 5G-spektret. Men modsat vores nabolande, har Danmark ikke nogen stor bilindustri der efterspørger 5G-infrastruktur påpeger Michael Jensen overfor mediet.
Læs også: Danske teleselskaber på vej til at skrue markant op for investeringerne