En bil er ikke længere bare en kabine monteret oven på en motor forbundet til fire hjul.
De er i stigende grad defineret ved den software, der styrer de mange bevægelige dele i en bil.
Ny funktioner kræver ny kode. Det er en udvikling, der i dag gør, at en moderne bil kan rumme op til 70 forskellige moduler fra mere end 200 forskellige leverandører, skriver Ars Technica.
Nu vil europas største bilkoncern, tyske Volkswagen Group, som tæller i alt 12 bilmærker som Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Scania, Seat, Skoda og Volkswagen, strømline sin bilparks elektroniske systemer.
Koncernens direktør for VW-gruppens digitale services, Christian Senger vil gøre op med de mange platforme: ”Vi fremstiller over 10 millioner biler årligt. Men de kører på omkring otte forskellige elektroniske arkitekturer.” konstaterer han.
”Der er dog ingen grund til at have otte forskellige arkitekturer,” pointerer han og sammenligner med Android-økosystemet, hvor den samme systemsoftware fungerer på 500 kroner og 10.000 kroners smartphones.
For at komme problemet til livs, vil koncernen derfor satse på en fælles Android-baseret software-platform til hele selskabets bilpark inden udgangen af 2025.
Det vil blive et omfattende projekt, som ifølge Christian Senger vil beskæftige mellem fem og 10 tusinde ansatte i en endnu ikke navngiven afdeling.