Mere end 30.000 svenske Telenor-kunder fik lænset personfølsomme oplysninger i begyndelsen af september.
Efter fadæsen viser det sig, at teleselskabet Tre i Sverige anvender de lækkede data til at hverve nye kunder, skriver vores søstermedie, Computersweden.
Fredag 7. september opdagede den svenske gren af Telenor, at i 32.087 kunder oplysninger blev lænset ud af koncernens salgssystem.
Ifølge mediets oplysninger er login-oplysninger knyttet til en brugerkonto blev anvendt til at støvsuge systemet for kundedata.
En uge efter senere skriver mediet, at de lækkede oplysninger nu anvendes af et telemarketingfirma, Abonnera Sverige AB, til at kapre nye kunder til Tre.
Teleselskabet Tres kommunikationschef, Mårten Lundberg, fortæller, at samarbejdet med Abonnera Sverige blev opsagt med øjeblikkelig virkning, da oplysningernes kilde blev kendt.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Abonnera Sverige AB eller dennes partnerselskab Sverige AB.
Hos Telenor Sverige undersøger man fortsat, hvordan en brugerkonto med loginoplysninger kunne misbruges via systemets søgefunktion.
Selve datalækket blev fundet efter seks måneders frekvensanalyse af søgefunktionen.