Velkommen til torsdagens hurtige nyhedsindsprøjtning. Dagens morgen-briefing er udarbejdet af Computerworld-redaktionens udvalgte morgenfriske rapporter, Alexander Haslund.
Apple runder værdi på 1.000 milliarder dollar
Nyhederne kom i en lind strøm, da Apple tirsdag aften afviklede sit store ‘By innovation only’-event.
I kølvandet på det store event steg Apples aktie med 2,6 procent onsdag aften dansk tid.
Dermed har Apple endnu en gang passeret en markedsværdi på en billion dollar - i amerikanske termer 'one trillion'.
Apple-aktien passerede onsdag aften en kurs på 222 dollar per aktie.
Værdien steg efter selskabets præsentationer af nye og opgraderede versioner af iPhone og Apple Watch samt lancering af Apple Arcade og Apple TV+.
Det kan du læse mere om iPhone 11 her: Apple slipper iPhone 11 løs i tre varianter – fås nu som ’Pro’
Ikke alt blev dog som forventet.
Rygtestrømmene havde nemlig skruet forventningerne til en række nyheder højt op - men en lang række af dem udeblev helt.
Her kan du se listen over ventede teknologier, som ikke er blevet til noget: Her skuffede Apple tirsdag aften: Mange ventede produkter er ikke blevet til noget
McDonalds køber AI-virksomhed: Vil optimere drive-in
Fastfood-giganten McDonalds har store planer om at lange burgere over desken langt mere effektivt og smartere.
Seneste skridt i den plan er købet AI-virksomheden Apprente fra Silicon Valley.
Det skriver CNBC.
Apprente er McDonalds tredje tech-køb dette år, og med den hamstring får McDonalds ifølge CNBC flere kunstig intelligens-muskler, når det kommer til at forstå kundernes bestillinger i drive-in-automaten.
Købet af Apprente sker som led i, at McDonalds forsøger at øge sin tilstedeværelse i Silicon Valley.
I marts købte McDonalds Dynamic Yield, der specialiserer sig i machine learning. Som følge af købet fik 8.000 drive-ins i USA implementeret en teknologi, hvor drive-in-menuerne ændrer sig alt efter tidspunkt, vejr, trafik og kundens ordre.
Teknologien skal efter planen udrulles til drive-ins over det meste af USA og Australien i slutningen af 2019.
Alt for få piger spiller esport
Kun fire procent af medlemmerne i DGI's omkring 140 esportsforeninger er piger.
Det skal der laves om på, hvis det står til Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI), der blev stiftet i et af Danmarks nok mest stolte sportsår, 1992.
Det skriver DGI i en pressemeddelelse.
"Vi ved, at rigtig mange piger spiller computer. Og fra de esportsforeninger, der har succes med at tiltrække piger, hører vi, at pigerne er glade for at være med i en forening, opleve fællesskabet og dyrke den sociale dimension i spillene sammen med andre," lyder det fra Martin Fritzen, der er projektleder i DGI Esport, der fortsætter:
"Derfor er vi overbeviste om, at der er et kæmpe potentiale i at få flere piger med i esporten. Først og fremmest for pigerne, men også for foreningerne."
For at følge op på den intention inviterer DGI til netværksdagen 'Piger i esport' i Vejle 14. september.
Målet med netværksdagen er at få input til, hvordan esport kan blive mere attraktivt for flere piger.
På netværksdagen skal pigerne blandt andet diskutere udfordringer og komme med bud på nye tiltag og initiativer, ligesom de skal udveksle erfaringer om, hvordan det er at være pige i en verden, der er domineret af drenge, lyder det fra DGI.
Flere it-kompetencer skal tænke som kriminelle hackere
Til oktober drager Danmarks cyberlandshold afsted til Rumæniens hovedstad, Bukarest, for at dyste mod andre europæiske lande om, hvem der har de dygtigste white hat-hackere.
Det sker i forbindelse med afholdelsen af European Cyber Security Challenge eller blot EM i hacking.
Eventet sætter fokus på hacker-kompetencer, og dem har vi i Danmark behov for langt flere af.
Det er meldingen fra Bogdan Botezatu, ekspert i digitale trusler fra it-sikkerhedsvirksomheden Bitdefender med hovedsæde i Bukarest.
"Cyberkriminelle over hele verden tjener styrtende med penge. Det er
top-professionelle organisationer, som investerer massivt i at udvikle nye
metoder til at angribe virksomheder og borgere. Det er helt afgørende, at myndigheder og sikkerhedstjenester har personale ansat, der kan tænke kreativt som kriminelle hackere for at være på forkant med udfordringerne," lyder det fra Bogdan Botezatu i en pressemeddelelse.
Cybermesterskaberne løber traditionelt set over fire dage og skal teste holdenes evner inden for blandt andet reverse engineering, network sniffing, protokolanalyse, programmering, kryptologi, netværkssikkerhed og mobilsikkerhed.
Forsvarets Efterretningstjeneste udvælger op til ti deltagere til cyberlandsholdet, ligesom tjenesten også stiller med landsholdstræner.
EM i hacking eller European Cyber Security Challenge bliver afholdt i Bukarest 9 til 12 oktober.
Du kan læse mere om European Cyber Security Challenge her.
Nyt etisk charter om børns digitale rettigheder på vej
Unicef Danmark og influencer-bureauet Splay One er gået sammen om et nyt fælles projekt, der skal definere børns digitale rettigheder og ordentlig opførsel på internettet.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
Der er behov for etiske retningslinjer på området, mener Unicef og Splay One, der har fået udarbejdet en undersøgelse af YouGov.
Undersøgelse peger på, at over halvdelen af de 12- til 17-årige mener, at der bør indføres specielle internet-rettigheder målrettet børn. 63 procent af de adspurgte bekræfter samtidig, at de bliver mødt af fake news.
Målet med projektet er ifølge Splay One at skabe en branchestandard, som i højere grad kan skabe kendskab til og sikre børns grundlæggende rettigheder på internettet.
Det etiske charter bliver et, alle Splay One's influencere fremover har både pligt til at læse og efterleve. Samtidig vil Splay One og Unicef dele det med deres kunder og implementere det i deres kampagner på sociale medier.
Resultatet af projektet vil blive præsenteret i Unicef-regi på
Børnenes Dag 20. november.
Topledere har svært ved at nå alle deres opgaver
Vi slutter dagens morgen-briefing med nyheden om, at trods øget digitalisering og automatisering har danskerne fortsat svært ved at nå alle deres opgaver på job.
En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed, SDU, viser nemlig, at hver femte dansker oplever, at de ikke eller ofte ikke når alle deres arbejdsopgaver.
Det skriver Ritzau.
Det er dog i toppen af virksomhederne, at det står værst til. Næsten hver tredje topleder i undersøgelsen svarer således, at de har udfordringer med at nå alle deres opgaver.