Region Hovedstaden og Region Sjællands omstridte EPJ-system Sundhedsplatformen fejller ikke på den måde noget.
Men systemet er bygget så ulogisk og kompliceret op, at det kræver konstant oplæring, vejledning og støtte af medarbejderne, hvis det skal fungere ordentligt, mener Styrelsen for Patientsikkerhed ifølge Politiken.
Det sker efter, at styrelsen med tilsyn har kigget nærmere på dagligdagen med systemet på fire hospitalsafdelinger i de to regioner.
Overlæge Bente Møller fra Styrelsen for Patientsikkerhed siger til avisen, at problemet er, at Sundhedsplatformen ikke er intuitivt og at medarbejderne mener, at det er besværligt og tidskrævende hele tiden at opdatere medarbejderne.
“Personalet skal være oplært, de skal kende arbejdsgangene, og de skal have den tid, der skal til for at følge dem,” siger hun.
Læs også:
Sundhedsminister: Regioner har fået sidste advarsel for Sundhedsplatformen
Sundhedsplatformen skulle erstatte 31 it-systemer - men har stadig 12 forældede it-systemer i drift