God fredag.
Vi starter ugens sidste morgen-briefing med historien om, at en ny billig streamingtjeneste fra den amerikanske underholdningsgigant Disney kan sende rystelser gennem den internationale streamingmarked.
Det er godt nyt for forbrugerne, men dårlig nyt for de virksomheder, der forsøger at skabe en levedygtig forretning på streamingmarkedet.
Ny streamingtjeneste fra Disney-tjeneste kan skabe priskrig
Disneys nye streamingtjeneste kan starte en regulær priskrig og sende chokbølger gennem streamingmarkedet. Det vurderer analysehuset Simon-Kucher & Partners i en ny analyse af streamingmarkedet.
Den amerikanske underholdningsgigants nye streamingtjeneste får navnet Disney+, og den bliver lanceret den 12. november til en pris på 6,9 euro om måneden, hvilket svarer til 52 danske kroner.
Det er væsentligt under markedsprisen, hvor Netflix og HBO, der koster henholdsvis 79 og 99 kroner om måneden.
Samtidig påpeger Simon-Kucher & Partner, at selskabet egne analyser viser, at forbrugerne betragter en pris på 75 kroner om måneden, som den mest rimelige for en streamingtjeneste.
”Det er tydeligt, at Disney går efter at etablere sig på markedet ved at konkurrere på pris. Men det er ikke nødvendigvis den rigtige strategi at underbyde konkurrenterne så markant. Den benhårde priskonkurrence kan udvikle sig til en priskrig, som kan ende med at skade alle udbyderne på streamingmarkedet, heriblandt Disney-koncernen selv,” siger Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners i en pressemeddelelse.
Virksomheder skruer ned for rekruttering via Facebook og LinkedIn
Sociale platforme som Facebook og LinkedIn bliver for første gang i 10 år brugt mindre, når virksomheder skal rekruttere nye medarbejdere. Det viser en analyse fra konsulenthuset Ballisager ifølge erhvervsmediet Finans.
Ifølge Finans skyldes tilbagegangen, at virksomhederne har oplevet, at rekruttering via sociale medier er mere kompliceret end først antaget. I stedet er virksomhederne nu igen i højere grad begyndt at anvende mere traditionelle jobsøgningsplatforme som eksempelvis Jobindex.
”Den ukritiske begejstring er forstummet, og nu begynder virksomhederne at forholde sig mere kritisk til, hvad de får ud af de sociale medier. Virksomhederne har indset, at sociale medier faktisk er hårdt arbejde og ikke bare et quick fix,” siger Morten Ballisager, der er direktør i Konsulenthuset Ballisager, til Finans.
Facebook lancerer dating-tjeneste i USA
Facebook har nu lanceret sin længe ventede datingtjeneste på det amerikanske marked. Det oplyste selskabet torsdag.
Den nye tjeneste gør det lettere for Facebook-brugere at udforske potentielle romantiske relationer blandt folk i deres netværk.
Nyheden om, at tjenesten nu blev lanceret på det amerikanske marked, fik ifølge nyhedsbureauet Reuters Facebooks aktier til at stige med to procent, mens aktierne for Match Group der ejer dating-appen Tinder faldt med seks procent
Det er er uvist, hvornår dating-tjenesten bliver lanceret på det danske marked.
Mød Wikipedia-stifter Jimmy Wales på Techfestival
I går blev teknologifestivallen Techfestival skudt i gang i Kødbyen i København. Festivallen fortsætter til og med lørdag.
Det koster 40 euro at købe et armbånd, der giver adgang til alle aktiviteter på festivallen, og det kan købes via Techfestivals hjemmeside.
I aften, fredag, klokken 20 kan du blandt andet møde Wikipedia-stifteren Jimmy Wales, der deltager i en talk på Circle Stage.
Organisationen Dansk It runder 10.000 medlemmer
Det danske interesseorganisation Dansk IT har nu rundet 10.000 medlemmer for første gang nogensinde.
I en nyhed på foreningens hjemmesider betegner Dansk It det selv som en ”milepæl”.
”Med over 10.000 medlemmer er der udsigt til, at Dansk It kommer til at blande sig endnu mere i den digitale debat," siger Rikke Hvilshøj, der er administrerende direktør i Dansk It til foreningens hjemmeside.
Dansk it blev stiftet i 1958 og er en uafhængig forening, der har fokus på at højne medlemmer digitale kompetence samt at være en stemme i samfundsdebatten om it og digitalisering.
Om dagen i dag:
Det er i dag 37 år siden, at den danske fregat Peder Skram ved et uheld affyrede det såkaldte ”Hovsa-missil”, der beskadigede 130 sommerhuse i den sjællandske by Lumsås.
Der var tale om et missil af typen Harpoon, der var forsynet med et aktivt sprænghoved på 200 kg. På mirakuløs vis var der dog ingen mennesker, som kom til skade.
Efterfølgende viste det sig, at den fejlagtige missilaffyring skyldes en softwarefejl i et missilsystem fra producenten McDonnell Douglas. Fejlen betød, at det var muligt at affyre missilet uden den såkaldte master-nøgle, der under affyringen helt efter forskriften lå sikkert opbevaret i kaptajnens skab.