Tredjepart-cookies, der blandt andet bruges til at lave målrettede reklamer, blokeres nu som standardindstilling i Mozillas seneste version af Firefox-browseren, version 69.
Siden juni har Firefox gjort de forbedrede privatlivsindstillinger tilgængelige i browseren.
Her har 20 procent af brugerne slået indstillingerne til, men i den nyeste Firefox-version blokeres der altså som udgangspunkt for tredjepart-cookies fra 3. september i hele verden.
Det skriver Computerworlds amerikanske søstermedie.
Læs også: Her er det nye Google Chrome: Ny privacy-funktion og standardblokering af Flash
Firefox går i modsat retning af Google og Facebook
Med de nye privatlivsindstillinger går Firefox dermed også i den stik modsatte retning af rivalen Google Chrome, som sidder på 70 procent af browser-markedet.
Særligt Google og Facebook har tidligere argumenteret for, at manglende tracking af cookies kan ødelægge online-tjenesters muligheder for at tjene penge.
Firefox frygter i stedet, at brugeres udførlige browser-historik kan ende op hos tredjeparter, hvis der ikke sættes en stopper for overvågningen.
Firefox sidder kun på 10 procent af browser-markedet, men tjenesten slår sig i stedet op på at sætte større fokus på brugerens sikkerhed.
Mozillas Firefox opdateres typisk hver anden måned.
Næste version af Firefox, version 70, er planlagt til at blive lanceret 22. oktober.