Det skal fortsat være både let og trygt for borgere og virksomheder at klare deres ærinder med det offentlige på nettet.
Derfor er det nødvendigt, at myndighedernes digitale løsninger levere gode brugeroplevelser og samtidig sikrer, at brugerne bliver vejledt korrekt.
Med de mål for øje har Digitaliseringsstyrelsen vedtaget en række krav til fremtidens offentlige selvbetjeningsløsninger og andre offentlige løsninger til digital kommunikation.
Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en meddelelse.
Læs også: Computerworld afslører: Disse seks it-systemer står til at blive omfattet af den nye krigsregel
Tre kategorier
De nye krav er delt ind i tre kategorier:
- Krav fra eksterne kilder
- Krav som de statslige myndigheder, KL og Danske Regioner har udarbejdet i fællesskab
- Krav, som alene omfatter digitale selvbetjeningsløsninger, der skal udstilles på portalerne Virk og borger.dk.
Nye krav afløser gammel vejledning
De nye fælles krav erstatter Udviklingsvejledningen for god selvbetjening og henvender sig til offentlige myndigheder eller leverandører skal udvikle, videreudvikle eller anskaffe en digital løsning, som skal anvendes af borgere eller virksomheder til at kommunikere med kommuner, regioner eller statslige myndigheder.
Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet de nye krav i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, ATP, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Familieretshuset, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Domstolsstyrelsen, Styrelsen for It og Læring, KL, Danske Regioner og Digitaliseringsstyrelsen.