Godmorgen og velkommen til torsdagens morgen-briefing her fra Computerworld.
Dagens nyhedsoverblik er præget af historier inden for landets grænser, fra Aalborg til København. Vi starter hos Prodata i Hvidovre, hvor bestyrelsen har oprustet med to kvinder.
Prodata udvider bestyrelsen med to kvinder
Det danske konsulenthus Prodata Consult udvider bestyrelsen med to kvinder, så det samlede hold nu består af seks medlemmer.
Det drejer sig om Bente Overgaard og Susanne Larsson, og det er to stærke rekrutteringer, lyder det fra Rune Gornitzka, partner i kapitalfonden Polaris og medlem af Prodatas bestyrelse.
”Bente kommer med stærkt kendskab fra kundesiden, hvor hun har tung ledelseserfaring, bl.a. fra sin tid i Nykredit og sit efterfølgende virke. Hun kender beslutningsprocesserne og problemstillingerne fra de store finansielle virksomheder, der er Prodatas største segment, og hvor hun fortsat har et stort og bredt netværk,” fortæller han.
Han understreger, at det er to profil med forskellige komptencer og derfor får de også forskellige fokusområder.
”Susanne har en anden profil. Hun har en lang international karriere inden for konsulentbranchen. Så hun kommer med en rigtig god forståelse for vores forretningsmodel. Med hendes meget stærke kommercielle kompetencer har hun bygget salgsorganisationer op i forskellige konsulentvirksomheder, hvilket vi også forventer et stort udbytte af i ProDatas fortsatte kommercialisering."
Agillic lander kæmpeunderskud - men er godt tilfreds
Danske Agillic, der er noteret på minibørsen First North, kommer ud af første halvår med et flammende underskud på 14,5 millioner kroner.
Alligevel er selskabet godt tilfreds med udviklingen, for omsætningen er steget markant med 52,5 procent til nu 27 millioner kroner
“Når Agillic siger, at der investeres i vækst, er det ikke mindst via øget salg og markedsføring. Derfor er det glædeligt at antallet af abonnementer fra NYE kunder er steget med 65 procent v H1 2019. Det er den vækst, som selskabet fortsat vil investere i.” lyder det fra Agillic.
“Der er ligeledes fuld tryk på den geografiske ekspansion og selskabet har i H1 2019 indledt sit første samarbejde med en amerikansk spiller (Sage Marketing Advisors inc. i New York), ligesom andre internationale partnerskaber er indledt i bl.a. Litauen, Benelux og DACH (Tyskland, Østrig og Schweiz),” meddeles det.
Sammenligningstjenesten PriceRunner opnår milepæl
Danske PriceRunner har netop rundet en milepæl.
Selskabet, der sammenligner priser på varer online, har netop rundet 7000 butikker, der er med på platformen.
”Det stiller forbrugerne bedre end nogensinde før, og da vi erfaringsmæssigt ved at der altid er et prisspænd på 25-30 procent mellem billigste og dyreste butik, så sparer de danske forbrugere hver måned millioner af kroner på at sammenligne priser inden de handler,” skriver Martin Andersen, direktør for PriceRunner i en pressemeddelelse.
PriceRunner runder 20 år her i 2019 og er Danmarks største uafhængige prissammenligningstjeneste, der hver måned bruges af mere end 2,7 millioner danskere, fremgår det.
Elektronikkæden Power åbner i Aalborg
Den 23. august åbner elektronikkæden Power op for et nyt varehus i Aalborg.
I øjeblikket arbejder selskabet på at gøre den nye butik på 2.500 kvm klar.
”Vi er nu klar til at åbne vores første butik i Nordjylland, og den lokale interesse er enorm. I nærheden af 500 dukkede op til vores informationsmøde om jobmuligheder hos Power, og nysgerrigheden omkring vores etablering har de seneste måneder været kolossal. Det forpligter, så vi har planlagt et brag af en åbningsfest med vanvittige køtilbud og varer til rene foræringspriser – så kom gerne tidligt,” skriver Jesper Boysen, administrerende direktør i Power, i en meddelelse.
I ugen op til åbningsfesten distribuerer POWER flere end 210.000 åbningstilbudsaviser i hele Nordjylland og forventer, 10.000 lægger vejen forbi åbningsfesten – heraf flere end 1.000 i kø fra morgenstunden, fremgår det af meddelelsen.
Dansk techselskab i nyt partnerskab med amerikansk cloud-forretning
Danske 2021.AI har netop indgået et nyt partnerskab med det amerikanske cloud-selskab Calypso Technologies.
2021.Ai arbejder med kunsting intelligens i finanssektoren og blev stiftet i 2016 af Mikael Munch, der tidligere har været it-direktør i Saxo Bank.
Det danske selskab skal nu hjælpe Calypso med at optimere back-office- processer for selskabet globale Kundebase.
Han skriver således om det nye partnerskab i en pressemeddelelse.
"Vores nye partner har base i Silicon Valley, og det gør mig stolt. Vi kommer fra vuggen af teknologisk innovation, mens Calypso er anerkendt for selskabets front-to-back-løsninger. Det er anden gang, at vi har etableret et partnerskab med et USA-baseret selskab, hvor vi slår os sammen med innovative og globale ledere som Calypso. Det er med til at understrege, hvad vi allerede har opnået med vores platform."