Liget fra Googles senest afdøde sociale mediet, Google+, er ikke koldt endnu, men det afholder ikke tech-giganten fra igen at forsøge med et bud på et socialt medie: Google Shoelace.
Læs også: Google+ fik dødsdom i december: Nu ligger tidplanen for henrettelsen parat
I modsætning til Google+ og Facebook satser søgegiganten i denne ombæring ikke på at kreere et altomsluttende socialt medie, men fokuserer tjenesten omkring lokale aktiviteter og events – i lighed med Facebook Events.
Her får Shoelace samtidig en integreret chat-funktion, hvor deltagerne i de lokale events og aktiviteter kan kommunikere og koordinere.
Tjenesten er et produkt fra Googles Area 120 inkubator, hvor selskabets ansatte kan afprøve nye koncepter.
”En af de mange projekter vi arbejder med i Area 120 er Shoelace, en app der hjælper mennesker med at møde hinanden over fælles interesser og aktiviteter”, fortæller en talsperson fra Google til netmediet Techcrunch.
Begrænset udbredelse
Tjenesten lever i øjeblikket kun i meget begrænset omfang ved at kræve en invitation til nye brugere og ved kun at dække New York i USA. Flere amerikanske byer skulle dog komme i folden på sigt.
Netmediet Androidpolice bemærker, at app’en bærer mange ligheder med tjenesten Schemer, endnu et eksperiment fra selskabet fra 2011 som fik trukket stikket blot tre år senere.
De inviterede brugere kan benytte Google Shoelace på iPhones samt Android-smartphones med deres respektive apps.
Læs også: Google topchef: Youtube er blevet for stort til at overvåge