Udviklerne bag Googles Chrome-browser arbejder ihærdigt på at kunne tilføje en ny funktion, som kan eliminere de irriterende annoncer, der gør browseroplevelsen trist og tung. Det skriver 9to5google.com
Funktionen, som jo er en ny slags ad blocker, går specifikt efter at blokere for de annoncer, der bruger betydelige mængder netværks- eller CPU-ressourcer.
Google kalder dem for ‘heavy adds’, og annoncerne vil bliver erstattet med en notits om, at de er fjernet af Google samt et link til yderligere information.
Google-udviklerne beskriver selv således, hvornår funktionen vil træde i kraft:
“This intervention unloads ads that are in the .1% of bandwidth usage,
.1% of CPU usage per minute, and .1% of overall CPU time. The current
numbers are 4MB network and 60 seconds CPU, but may be changed as more data is available.”
Google-udviklerne skriver ikke noget om, hvornår funktionen bliver tilgængelig.
9to5google.com noterer også, at der ikke er nogen som helst garanti for, at ad blockeren når længere end til tegnebrættet.