E-handelsgiganten mister 20 procent af sit marked på sin amerikanske hjemmebane.
Den amerikanske it-kæmpe har over det seneste år mistet en stor del af sin dominans over den amerikanske nethandel.
Ifølge en af de mest anerkendte analyseinstitutter på området, EMarketer Inc., er Amazons markedsandel indenfor amerikansk nethandel drattet fra 47 procent sidste år til 37,7 procent i år, skriver Bloomberg.
For Amazon, svarer det til et fald på knap 20 procent på et enkelt år.
Faldet forklares ved, at Amazon for første gang offentliggør hvor stor en andel af de handlende på platformen udgøres af tredjeparter. Her oplyste selskabet til EMarketer at 58 procent af handlen i Amazons e-butik varetages af tredjeparter, hvilket får analyseinstituttet til at nedjustere Amazons andel af den amerikanske nethandel.
EMarketers nyeste rapport kommer i kølvandet på trusler om monopol-undersøgelser fra de amerikanske myndigheder, som vil have afdækket tech-giganters som Amazon, Alphabet, Apple og Facebook og graden af deres dominans over deres respektive markeder.
Se også: Den amerikanske regering forbereder mulig monopol-undersøgelse af tech-giganter
For Amazon er der derfor en interesse i at underspille sin førerrolle indenfor nethandel, lyder det fra mediet.
”Tredjepartsbutikker sparker vores førsteparts røv”, lød beskeden fra administrerende direktør Jeff Bezos i et notat til investorer.
EMarketer pointerer samtidigt at det er svært at estimere Amazons eksakte størrelse i markedet, for koncernens forretning er spredt mellem både at sælge egne produkter og tredjepartsprodukter.
Se også: Derfor banker Amazon alle konkurrenterne: Selskabet er som skabt til at disrupte