Data er penge værd - nu også for helt almindelige mennesker med en telefon i hånden.
Facebook har netop lanceret den nye app, Study from Facebook, der giver mulighed for, at brugere kan sælge deres data til Facebook.
Det fremgår af en nyhed på Facebook's hjemmeside.
Selskabet annoncerer samtidig, at det nu søger deltagere til at downloade den nye app, der ind til videre kun er tilgængelige via Google Play store med den rette invitation.
Alle over 18 år og bosiddende i USA eller Indien har ind til videre mulighed for at kvalificere sig til programmet, hvorefter man vil blive inviteret til at downloade app'en og blive kompenseret for brugen.
Hvor meget Facebook betaler for brugerens data, oplyser selskabet ikke.
En tidligere Facebook-service, Facebook Research, har ifølge avisen The Guardian tidligere betalt brugere, der var mellem 13 og 35 år, 20 dollars om måneden for at overvåge alle de platforme, de benyttede.
Den service blev siden fjernet og lukket af Facebook.
Apple har ifølge The Guardian også tidligere lukket ned for lignende apps fra Facebook - eksempelvis Onavo VPN - som ikke lever op til Apples krav om, at apps ikke må indsamle "information om hvilke andre apps, der er installeret på en brugers enhed med formål om analyse eller reklame/marketing."
Facebook fremhæver dog, at indsamlingen af data er vigtig i forhold til at forbedre selskabets produkter, og at Facebook i den sammenhæng ønsker at være meget tydeligt omkring, hvad folk skriver sig op til.
"Vi tilbyder gennemsigtighed, kompensation til alle deltagere og holder folks information sikre," lyder det blandt andet fra Facebook, der påpeger at markedsanalyserne vil foregå på en "ansvarlig måde."
Dette data vil Study indsamle
Blandt de data, som appen indsamler og analyserer, er blandt andet installerede apps på brugerens telefon, tidsforbrug på disse apps, nationalitet, smartphone-enheden, netværkstype og navne på app-aktiviteter.
Facebook gør det samtidig klart, at selskabet ikke indsamler data som brugerens id, password, billeder, videoer eller beskeder. Endelig gør Facebook det også klart, at data ikke blive videresolgt til tredjeparter eller til at målrette reklamer, men alene drejer sig om såkaldt markedsundersøgelse.
I første omgang er Study kun tilgængelig i USA og Indien, men Facebook arbejder på at udvide til andre lande.