"Jeg er overbevist om, at han med længder er Danmarks bedste CIO. Han er i hvert fald den bedste CIO, vi nogensinde har haft."
Ordene kommer ikke fra hvem som helst.
De kommer fra Saxo Bank-stifter Kim Fournais.
Saxo Bank, der beskriver sig selv som et it-selskab med en banklicens, blev stiftet i 1992 under navnet Midas Fondsmæglerselskab og var, ifølge Kim Fournais, reelt en fintech-virksomhed, før begrebet 'fintech' overhovedet var opfundet.
Gennem mere end 26 år har Kim Fournais været administrerende direktør for Saxo Bank.
I størstedelen af tiden har han delt rollen med sin medstifter, Lars Seier Christensen, men efter Concordium-rigmanden har solgt sin andel, er Kim Fournais nu alene som øverste chef for selskabet.
Her har Kim Fournais gennem tiden stiftet bekendtskab med flere af landets bedste it-direktører, herunder Mikael Munck der i 2012 blev kåret til Årets CIO af Computerworld.
Alligevel skiller indiske Ashok Kalyanswamy, som Kim Fournais hentede til Saxo Bank i januar 2017, sig ud som den bedste CIO banken nogensinde har haft.
"Han er en fantastisk person, men også en fantastisk leder. Han er en sand teknologimand, der hele tiden udfordrer måden, vi gør tingene på. Det er nødvendigt, for hvis vi skal følge med, er vi konstant nødt til at forandre den måde, vi gør tingene på. Vi skal ud af comfortzonen," siger Kim Fournais og fortsætter:
"Derudover er han også finansspecialist, fordi han har arbejdet i sektoren i så mange år. Det er rigtigt svært at finde en fantastisk personlighed, som samtidig er så dygtig inden for teknologi og forstår vores sektor så godt. Når vi skal transformere store dele af vores it-landskab, har vi brug for den slags lederskab."
Ashok Kalyanswamy blev hentet fra en CIO-stilling hos investeringsbanken Macquarie Group, og på bare to år har han etableret sig som en af landets bedste CIO's.
Beviset på det skal findes ved, at Ashok Kalyanswamy er blandt de fem nominerede til Årets CIO 2019.
"Jeg er meget beæret over at være nomineret til Årets CIO. Jeg gør mit arbejde, så godt jeg kan, så at der er nogle folk, som rent faktisk har smidt mit navn i hatten som en af landets bedste CIO's, er jeg meget stolt over," siger han.
Læs også: I disse 10 danske virksomheder får it-medarbejderne den højeste løn: Se hvor meget man tjener her
CIO har plads i koncernledelsen
I forbindelse med sin ansættelse blev Ashok Kalyanswamy udpeget til at stå i spidsen for et transformationsprojekt af hidtil usete dimensioner for Saxo Bank:
I løbet af en kortere årrække skal hele bankens it-infrastruktur flyttes i skyen.
"Ashok (Kalyanswamy, red.) blev ansat i forbindelse med, at vi tog beslutningen om at flytte al vores it i skyen. Mange i organisationen var bange og tøvende, da vi annoncerede, at vi ville flytte det hele i skyen. Derfor har vi alle sammen et ansvar. Det er Ashok (Kalyanswamy, red.), der er hovedansvarlig for, at vi flytter alt i skyen, men vi har alle sammen et stort problem, hvis det går galt. Derfor har vi heller ikke en pege fingre-kultur. Vi hjælper hinanden," siger Kim Fournais.
Læs også: Oracle flytter efter 25 år i Ballerup: Se selskabets nye hovedkvarter her
Af samme årsag er Ashok Kalyanswamy som det mest naturlige i verden blevet inkluderet i Saxo Banks snart otte personer store koncernledelse.
"Det er min beslutning, at vores CIO skal sidde med i ledelsen af selskabet, og det har jeg aldrig tvivlet på. Vi er et teknologiselskab. Teknologi er nøglen til alt, hvad vi gør. Derfor har vi brug teknologifolk som Ashok (Kalyanswamy, red.), der arbejder tæt sammen med forretningen, for forretningen kan ikke gøre noget uden ham," siger Kim Fournais og tilføjer:
"Ashok (Kalyanswamy, red.) er altså leder af den med afstand største afdeling i selskabet. Vi skal kunne levere højkvalitets software-løsninger hurtigt, der har direkte indflydelse på forretningen. Uden it er vi ingenting. Derfor er vi nødt til at have vores leder på det område med ved bordet."
Ashok Kalyanswamy gør det klart, at pladsen ved bordet i koncernledelsen var helt afgørende for, at han skiftede til Saxo Bank.
"Det var en hovedårsagerne til, at jeg skiftede til Saxo Bank, at jeg skulle sidde med i koncernledelsen. Det er meget motiverende, og jeg glæder mig til at komme på arbejde hver dag. Nu kan jeg slet ikke forestille mig ikke at skulle sidde med i ledelsen noget sted som it-chef," siger han.
Læs også: Anders Fogh Rasmussen bliver rådgiver for Saxo Bank-milliardærs blockchain-satsning
Saxo Bank er "the Amazon of finance"
Saxo Bank råder rundt regnet over 650 it-medarbejdere fordelt i Hellerup, Indien og Kina.
Det svarer til mere end en tredjedel af bankens samlede medarbejderantal.
Dertil kommer omkring 300 eksterne konsulenter.
"I forhold til at vi er et selskab med næsten 1.600 ansatte, er det meget få, som ikke forstår teknologi. Ikke alle medarbejdere kan blive programmører, men alle har en god teknologiforståelse, ligesom de forstår, hvorfor teknologien har en nøglerolle i vores forretning. Teknologi er i Saxo Banks DNA," siger Ashok Kalyanswamy og fortsætter:
"Det vigtigste overhovedet, når vi laver disse beslutninger, er kultur. Man kan ikke lave disse ændringer, hvis ikke alle i organisationen har det rette mindset, og alle er med ombord."
For at nå til det punkt har det også været nødvendigt for den indiske it-direktør at foretage ændringer blandt Saxo Banks it-medarbejderstab.
"Det er vigtigt at få folk til at trække i den samme retning, når man skal gennemføre sådan en transformation. Mange medarbejdere forstod ikke beslutningen, fordi de syntes, at det setup, vi havde fungerede fint, og løsningen var dyr og kompleks. Vores logik er, at hvis vi tror på, at det her er fremtiden, så skal vi i gang med det samme. Vi har brug for cloud-teknologien til at skalere forretningen og bygge nye services," siger Kim Fournais og fortsætter:
"Transformation betyder, at alle i organisationen skal arbejde anderledes. Eksempelvis skal alle arbejde med DevOps. Derfor var Ashok (Kalyanswamy, red.) også nødt til at lave nogle ændringer i medarbejderstaben, da han tiltrådte, for det var langt fra alle, der var indstillede på det. Vi er nødt til at sige, at alle skal gå i den samme retning, så hvis folk ikke vil være med til det, så er de nødt til at gå. Der har Ashok (Kalyanswamy, red.) truffet nogle store ledelsesmæssige beslutninger.
Læs også: Ny Alm. Brand-CIO skal samle hele forretningen i én cloud-platform: "Det tænder en nørd som jeg på"
Saxo Bank skal være "the Amazon of finance"
Det skorter da heller ikke på ambitionerne hos Saxo Bank-stifteren, når snakken falder på virksomhedens fremtid.
Den store cloud-transformation skal være med til at gøre Saxo Bank til "the Amazon of finance."
"Vi er et teknologiselskab med en banklicens. Saxo Bank var et fintech-selskab, før begrebet blev opfundet. Vi er her for at demokratisere investeringer og trading. Vi skal være ’the Amazon of finance.’ Alt, vi gør, er i global skala, og det adskiller Saxo Bank fra alle andre banker. Nu flytter vi det hele i skyen. Det hjælper os med at skalere," siger Kim Fournais.
Læs også: Han blev ansat til at flytte Carlsbergs 700 servere i skyen på halvandet år: "Vi valgte at rive plasteret hurtigt af"
Kæmpe aftale med Microsoft
Beslutningen om at flytte hele bankens it-infrastruktur over i skyen blev taget i 2017.
"Vi er på en rejse. Den rejse startede i 2017, da jeg blev ansat. Her gjorde vi det klart, at Saxo Bank skulle være en cloud first organisation. Det fungerer på den måde, at hver gang vi bygger noget nyt, så tænker vi ikke on premise. Det hele skal være software-defineret. Vi har ændret mindset, så vi tænker software og cloud first. Målet er, at hele Saxo Banks it-infrastruktur skal være 100 procent cloud-baseret," siger Ashok Kalyanswamy.
Her blev Microsoft med Azure valgt som cloud-leverandøren på projektet, og det var ikke tilfældigt.
Saxo Bank har nemlig haft et parløb med Microsoft, stort set siden banken blev stiftet.
"I midten af 1990’erne tog vi beslutningen om at være den eneste bank i verden, der kun kørte Microsoft, og nu har Microsoft også ændret selskabets måde at tænke på med massivt fokus på cloud. Vi har hele Microsofts stack med Microsoft Dynamics og power BI i forvejen. I skyen kan vi udvide det økosystem. Det er en forudsætning for hele vores forretningsstrategi, at vi er i skyen," siger Kim Fournais og fortsætter:
"Vi vil aldrig gå på kompromis med den langsigtede strategi for at øge omsætningen på kort sigt. Det er ikke en svær beslutning at tage, hvis vi er sikre på, at det er den rigtige beslutning. For mig har det aldrig været et spørgsmål, om vi skulle gå 100 procent i skyen eller ej. Det har udelukkende handlet om, hvordan gør vi det."
Læs også: Sådan vil DSB's it-boss opkvalificere 1.100 togførere med VR-briller og AR-teknologi
Den store cloud-transformation begyndte formelt i december 2017, da Saxo Bank tegnede en kæmpe cloud-aftale med Microsoft.
Og aftalen tog tid at indgå, da Saxo Bank stillede nogle helt særlige krav til Microsoft.
"Før man kan føre transformationen ud i livet, skal man have en plan. Aftalen med Microsoft tog lang tid at lave, fordi vi havde brug for commitment fra Microsoft. Vi talte også med Amazon Web Services (AWS), fordi alle vil gerne stå for rejsen til skyen, men vi havde brug for langt mere end det. Vi ville have en struktur, som kunne skalere," siger Kim Fournais og tilføjer:
"Microsoft har altid henvendt sig til finansielle institutioner og solgt en power BI-løsning eller et CRM-system, men selskabet har aldrig lavet sektorspecialiserede vertikaler. Det, vi har udviklet med Microsofts værktøjer, er en state of the art multi asset trading infrastruktur som den første bank i verden. Denne aftale er også en mulighed for Microsoft, for selskabet kan kigge på, hvad vi har af systemer, og så kan Microsoft tilbyde nogle af de ting til andre finansielle institutioner."
Her er detaljerne i den store cloud-transformation
Kim Fournais vil ikke afsløre, hvad den store cloud-transformation koster Saxo Bank, men han gør det klart, at beløbet er så højt, at der ikke er nogle økonomiske fordele i de første år, efter transformationen er gennemført.
Transformationen skal først og fremmest optimere virksomheden.
Herefter håber han på, at der også vil være økonomiske gevinster at hente.
Hvad er prisen for Saxo Banks cloud-transformation?
"Det er ubeskriveligt mange penge. Og på den korte bane bliver det ikke nødvendigvis en overskudsforretning for Saxo Bank. På den korte bane handler det om at give os de forretningsmæssige fordele i forhold til at være mere agile, fleksible og så videre. På længere sigt vil der forhåbentligt også være økonomiske fordele at hente. Prisen er et godt stykke over 100 millioner kroner," siger Kim Fournais.
Er det over 100 millioner kroner om året?
"Det er mere end 100 millioner kroner. Mere vil jeg ikke sige. Det er et meget højt tal."
Hvornår er cloud-transformationen så gennemført?
"Det ligger nok to til tre år ude i fremtiden. I slutningen af 2020 eller begyndelsen af 2021 vil vi nærme os punktet, hvor alt er flyttet til skyen. Ved udgangen af 2019 forventer vi at være 50 procent igennem. Det er ikke bare et ’lift and shift’. Hvis det var det, ville vi være færdige allerede i 2019, men der er en del ting, som skal bygges op igen og gentænkes, og derfor kommer det til at tage tid," siger Ashok Kalyanswamy.
Saxo Bank har ikke sat en fast deadline
Ved slutningen af 2019 regner Saxo Banks indiske it-direktør altså med, at selskabet har gennemført halvdelen af den store rejse imod skyen, men han understreger, at Saxo Bank ikke har sat en bestemt dato for, hvornår projektet skal være endeligt afsluttet.
"Vi har ikke et bestemt år, hvor vi skal være færdige med cloud-transformationen, for der er en række ukendte faktorer, som vi endnu ikke har løst. Bare for at tage et eksempel skal vi jo opfinde en lang række nye services, mens vi flytter alle de gamle services, så der kan komme en lang række nye problemer, som jeg slet ikke er klar over findes i dag," siger Ashok Kalyanswamy.
Selvom Ashok Kalyanswamys job er konstant at udfordre alle dele af Saxo Banks organisation på, hvorvidt der vælges cloud-løsninger, handler det også om at være pragmatisk.
"Selvom vi har en cloud first-strategi kan jeg jo ikke sige til en afdeling eller en medarbejder, at de ikke må få et nødvendigt stykke software, fordi det ikke findes i en cloud-version endnu. Så må vi bruge det software, der er, indtil cloud-versionen er klar," siger han og tilføjer:
"Men hver gang der skal tages en beslutning, vil jeg udfordre beslutningstagerne og spørge; ’hvorfor er det ikke cloud?' Vi tænker hele tiden cloud first, men vi skal også være praktisk anlagt."
Alligevel vil Ashok Kalyanswamy godt lægge hovedet på blokken og garantere, at der maksimalt går fem år, før hele Saxo Banks it-infrastruktur ligger i skyen.
"Jeg vil være meget overrasket, hvis Saxo Bank ikke er 100 procent i skyen om fem år. Jeg håber, at det vil ske endnu tidligere, men der er ingen tvivl om, at hele Saxo Banks it-infrastruktur er i skyen om fem år," siger han.