Der er en ny funktion på vej i Googles Chrome-browser, der skal begrænse brugen af cookies, som kan spore brugerne.
Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.
Den nye funktion skal sikre brugerne bedre privacy, men som Wall Street Journal noterer, så kan funktionen også styrke Googles dominans inden for online-annoncer.
Det skyldes at funktionen ikke ventes i større grad at påvirke Googles egen dataindsamling, men til gengæld kan den få store konsekvenser for konkurrerende digitale marketings-bureauer, som nu får svære ved at spore internetbrugerne.
Seks år gammel plan
Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Google arbejdet med planer for at begrænse brugen af cookies i mindst seks år, men planen tog for alvor fart sidste år, da den såkaldte Cambridge Analytica-skandale om misbrug af Facebook-data rullede.
Apple indførte en lignede funktion til begrænsning af cookie-indsamling i sin Safari-browser i 2017 og kort tid efter fulgte Mozillas Firefox-browser trop.
Google er i dag verdens største sælger af online- annoncer, og selskabet sidder på knap en tredjedel af det globale marked. Facebook har dog gennem de seneste år etableret sig som en skarp konkurrent, og i dag sidder Facebook på 20 procent af markedet.