Sagen om russisk påvirkning af det amerikanske præsidentvalg i 2016 er medvirkende til, at Facebook nu også strammer sine annonecregler herhjemme før den danske valgkamp. Det skriver erhvervsmediet Finans.
Konsekvensen af de nye regler er, at mange danske virksomheder nu vil opleve, at deres annoncer bliver stemplet som politiske, hvis de eksempelvis handler om csr-tiltag eller på andre måder lugter det mindste af politik.
Når annoncerne bliver stemplet som politiske betyder det, at Facebook vil offentliggøre en række data om annonce-kampagnen. Blandt andet hvor mange penge virksomhederme har brugt på kampagnen samt hvem reklamen er rettet mod. Samtidig vil annoncen også blive gjort tilgængelig for alle i Facebooks helt nye danske annonce-arkiv.
”Det kommer nok bag på mange virksomheder, at de her regler rammer alle, som indrykker annoncer med et politisk og samfundsmæssigt tilsnit. For eksempel bæredygtighed eller transport. Så skal vi registrere det, og alle de annoncer vil være synlige i et annoncearkiv," siger Martin Ruby, chef for public policy hos Facebook i Norden og Benelux, til Finans.
Læs også: Mark Zuckerberg har en ny vild plan, og den kan forandre Facebook for altid