Hver gang det offentlige sender en opgave i udbud forbereder de danske it-virksomheder sig på at byde på opgaven. Men det er ikke gratis at skrabe udbudsmaterialet sammen.
Ifølge en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen koster det i gennemsnit danske virksomheder 0,5 procent af udbuddets værdi i såkaldt transaktions-omkostninger.
Det er omkostninger virksomhederne har i forbindelse med at udforme og forberede et tilbud til det offentlige.
Til sammenligning koster det de offentlige 1,4 procent af udbuddets størrelse at skulle stable selve udbuddet på benene.
Konkurrence- og forbrugerstyrrelsen understreger dog i sin analyse, at prisen for at deltage i et udbud varerier en del fra gang til gang.
Det er typisk de største udbud, hvor blandt andre de danske it-virksomheder har den mindste omkostninger ved at deltage i udbuddet.
Små udbud kan koste en tredjedel af prisen
De små udbud hos det offentlige kan til gengæld risikere at blive noget dyrere, når de danske virksomheder skal afgive et bud.
Analysen viser, at de mindre udbud kan koste opimod en tredjedel af kontratens værdi for de virksomheder, der ender med at vinde udbuddet.
Analysen er et af initiativerne i regeringens udspil om konkurrenceudsættelse, der blev præsenteret i maj måned sidste år.
Her finder du hele analysen fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.
Læs også:
Stat og kommuner klar med kæmpe printeraftale til 800 millioner kroner efter forsinkelser
KL annullerer længe ventet udbud til 46 millioner kroner om digitale læremidler
Energinet outsourcer al it-drift med fire kæmpe-udbud: Her er de store planer