I eftreråret blev det afsløret, at den verdensomspændende hotelkæde Marriott fra 2014 til 2018 var udsat for et massivt hackerangreb, hvor hackerne sikrede sig adgang til følsomme oplysninger på 383 millioner hotelgæster, der har besøgt et Marriott-hotel.
Nu viser det sig, at Marriott langt fra er den eneste hotelkæde med det problem.
Mere end to ud af tre hoteller på verdensplan har lækket gæsters personlige oplysninger til tredjeparter.
Det afslører Symantec i en ny undersøgelse foretaget blandt 1.500 hoteller i 54 lande.
Hotellerne varierer fra tostjernede hoteller til femstjernede hoteller.
Her svarer 67 procent, at der er sket læk af personfølsomme oplysninger fra gæsterne såsom navne, e-mailadresser, pasnumer, telefonnummer, postnummer og kreditkortoplysninger.
Marriott har ikke indgået i Symantecs undersøgelse.
Læs mere om Marriott-datalækket her: Se tallene fra Mariotts kæmpe datalæk her: 383 millioner gæster blev hacket, og mere end fem millioner ukrypterede pasoplysninger er stjålet
Derfor sker databruddende
Ifølge Symantec-undersøgelsen sker databruddene typisk i forbindelse med, at hotellerne sender et bekræftelseslink til gæsten.
Her kan den vedhæftede referencekode blive delt med op imod 30 forskellige underleverandører.
"Det er ingen hemmelighed, at brugernes browsing-vaner overvåges, men i dette tilfælde betyder informationsdelingen, at tredjeparter får adgang til at logge ind på en reservation, tjekke personlige oplysninger og endda annullere reservation," lyder det fra Candid Wueest, der har stået i spidsen for undersøgelsen for Symantec.
Læs også: Yahoo indgår forlig: Her er regningen for 'verdens største databrud'