Der kommer til at gå lang tid før, at Uber er klar til at sende selvkørende biler på gaden.
Det erkender Uber ifølge nyhedsbureauet Reuters umiddelbart før, at det amerikanske selskab ventes at blive børsnoteret til en værdi på op mod 730 milliarder dollar.
”Selvkørende biler kommer til at ske i vores levetid. Det er stadigvæk uafklaret, hvornår det kommer til at ske, men der kommer til at gå lang tid før, at det bliver muligt at gøre det i stor skala,” siger Raquel Urtsasun, der er chef chef-forsker i Ubers innovationsenhed Uber Advanced Technologies Group, der arbejder med at udvikle selvkørende teknologi.
Læs også: Derfor ender kunderne med at betale prisen, når Uber og Lyfts førerløse drømme brister
Investeringer dræner Ubers kasse
De lange udsigter afholder dog ikke Uber fra at investere massivt i selvkørende teknologi.
Det amerikanske teknologimedie The Information skriver, at Ubers investering i selvkørende teknologi sidste år drænede Ubers kasse for op mod to millioner dollar om dagen, og det ventes at Uber vil fastholde investeringen på et lignende niveau i 2019.
Det er på trods af, at Uber ved at droppe investeringerne i selvkørende teknologi ville have brændt 25 til 30 procent mindre kapital af sidste år, og det amerikanske medie noterer sig samtidig, at Uber som børsnoteret selskab kan få svært ved at overbevise investorerne om at fastholde den massive investering.
Førerløse biler om 10 år
Ifølge Reuters ønsker Raquel Urtasun heller ikke at udtale sig om, hvor mange selvkørende biler Uber vil sende på gaden i løbet af de kommende 10 år.
Hun vurderer dog, at Uber i løbet af de kommende 10 år vil have nogle selvkørende biler på gaden.
”Det står klart, at i løbet at der i løbet af de næste 10 år vil der være blanding af selvkørende og menneskeligt-styrede biler på gaden,” siger Raquel Urtasun til Reuters.
Sidste år var Ubers involveret i en sag, hvor en 49-årig kvinde blev dræbt af en af selskabets selvkørende biler.
Det skete, fordi kvinden der sad bag rattet ikke var hurtig nok til at gribe ind, da Ubers teknologi ikke reagerede på den farlige situation.