Apple er i færd med i stigende grad at satse på tjenester, i en tid hvor efterspørgslen på selskabets hardware synes at afmatte. Her er tech-gigantens musikstreaming-tjeneste, Apple Music, en af de førende serviceprodukter i Apples portefølje.
Det bet synes nu at give gevinst i det amerikanske hjemmemarked, hvor selskabet for første gange nogensinde kan tælle flere betalende abonnenter end markedets førende musikstreaming-tjeneste, svenske Spotify.
Ifølge oplysninger fra The Wall Street Journal, rundede Apple i alt 28 millioner betalende Apple Music kunder, mod 26 millioner hos Spotify i februar 2019.
Tallene viser samtidigt, at Apple oplever stadigt større vækst i antallet af brugere. Her mønstrer Apple vækstrater på mellem 2,6 og tre procent, mens Spotifys ditto lyder på mellem 1,5 og to procent.
Apples amerikanske dominans kommer dog efter Spotify-beskyldninger om konkurrenceforvidende opførsel fra teknologigiganten.
Se også: Vestager vil kigge Apple i sømmene efter Spotify-klage
Globalt set, er det dog stadig Spotify der dominerer, ved i alt at tælle 207 millioner brugere. Størstedelen af disse benytter dog Spotifys reklamefinansierede model. Blandt disse betaler 96 millioner brugere for et såkaldt ’premium’-abonnement mod en månedlig betaling.
Til sammenligning kan Apple Music tælle 50 millioner månedlige betalende brugere, mens selskabet slet ikke tilbyder nogen reklamefinansieret model.
I de kommende måneder vil Apple føje to nye tjenester til porteføljen med den kommende TV+ streaming-tjeneste samt nyhedstjenesten News+.
Læs også:
Apple lancerer News Plus – en Netflix for nyheder, aviser, magasiner og blade
Her er Apples længe ventede streaming-satsning: Apple TV+ og Channels