Tilbudshungrende danskere har fået øjnene op for, at der også i forhold til dagligvare er begyndt at dukke solide tilbud op via Facebook.
Typisk er det større varepartier, som købmændene afsætter til deres stigende antal følgere på Facebook, som med et 'ja tak' i kommentarfeltet bekendtgører, at de gerne vil købe varen og selv kan hente den.
"Det breder sig med lynets hast i øjeblikket. Man bruger de sociale medier til at understrege butikkens betydning i lokalsamfundet. Det starterede for få år siden, og det ser kun ud til at fortsætte," lyder det fra John Wagner fra De Samvirkende Købmænd til Finans, der samtidig peger på, at det kan være med til at sikre overlevelsen for mange forretninger.
Han fortæller, at det vidner om en bevidst strategi, når en Midtjysk Spar-købmand kan få 25.000 følgere på mediet.
Læs også: Den danske e-handel bulder fortsat frem, men flere mørke skyer trækker sig sammen i horisonten
Opslagstavlen og mødestedet hos de lokale købmænd bliver i stigende grad overtaget af de sociale medier, forklarer John Wagner overfor Finans.
Han gør dog samtidig opmærksom på, at butikkerne skal være bevidst om, hvordan og til hvad de bruger sociale medier. Derudover skal købmændende også være helt skarpe på regler og vilkår i forhold til markedsføring og forbrugernes rettigheder, når de sælger via den alternative kanal.
Også flere af de store supermarkeder tilbyder såkaldte 'ja tak'-tilbud via Facebook, fortæller John Wagner til Finans.