Amazon har forlængst etableret sig som en af de mest værdifulde selskaber i verden, og selskabet er stadig på jagt efter nye vækstområder.
Et af de store vækstområder kan meget vel ligge i Amazons b2b-division, Amazon Business, som har potentiale til at blive Amazons allerstørste område.
Og det siger ikke så lidt, når det handler om Amazon.
Meldingen kommer fra Bank of America i et notat.
Amazon Business hed indtil for syv år siden Amazon Supply.
Området anvender en lang række af de dynamikker, der har gjort Amazons store e-handelsbutik til en af verdens førende, til b2b-området.
Det gælder eksempelvis det meget store udvalg, hurtig og effektiv levering og lignende.
Og det er der store muligheder i, lyder det fra Bank of America, som samtidig fremhæver, at Amazon Business’ udvalg er ‘særligt skræddersyet til erhvervsliv, offentlige organisationer og uddannelsessektoren.
“B2b rummer mange flere barrierer i kraft af de ofte mere komplekse indkøbs-processer, men Amazon har støt vækst,” lyder det fra Bank of Americas analytiker, Justin Post.
Banken vurderer, at det totalte e-handelsbaserede b2b-marked, som Amazon nu for fuld fart er på vej ud i, vil være på 1,4 milliarder dollar i 2021.
Det er næsten det dobbelte af det forbruger-drevne e-handelsmarked, som jo er der, hvor Amazon har grundlagt sin kæmpesucces.
Deri ligger der et kæmpe potientiale for Amazon Business, hedder det.
Der er dog fortsat lang vej, til Amazon Business når Amazons forbruger-orienterede net-handel.
Millioner af kunder
Men området vokser hurtigt. Og Bank of America peger på, at Amazon Business allerede i dag har ‘millioner af kunder fra erhvervslivet.’
I de seneste to år er bruttosalget således vokset til det 10-dobbelte fra en milliard dollar i 2016 til nu 10 milliarder dollar, hedder det.
I 2023 vil Amazon Business ifølge bankens estimater kunne lande et bruttosalg på næsten 38 milliarder dollar. Og en omsætning på 16 milliarder dollar.
Bank of America vurderer, at det er sandsynligt, at Amazon Business i 2021 vil sidde på 10 procent af det samlede amerikanske b2b-marked og fem procent af det globale b2b-marked.
“Selskabet løser problemer med indkøbsflaskehalse med nye features, og vi tror, at Amazon er godt positioneret med en aktiv markedsplads og muligheden for at løse ordrerne samme dag,” hedder det.
“På den lange bane vil b2b være en vigtig vækst-generator,” hedder det.
Læs også:
Amazon i storstilet plan: Vil overtage markedet for satellit-data med rumstationer over hele jorden