Små 200 millioner varer har danskerne købt hjem via de digitale e-hylder igennem 2018, hvilket i alt udløste næsten 130 milliarder kroners omsætning i de danske e-butikker.
Det skriver FDIH i selskabet årlige e-handelsanalyse.
I forhold til forrige år er det en rekordstigning for danskernes købelyst online med et mersalg på næsten 15 milliarder kroner i forhold til 2017.
”Det er et meget flot resultat, som endnu en gang viser, at nethandel er blevet helt naturlig for forbrugerne – hvad enten de skal købe dagligvarer eller rejser,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, som står bag E-handelsanalysen.
Rent procentuelt er den årlige udvikling dog den laveste i de seneste otte år med en samlet vækst på 13 procent.
Se også: Ny rapport: Danskernes e-handel runder 140 milliarder kroner i 2018 - få hele rapporten her
Mobilen og udlandet vinder andele
Mens desktop-maskiner fortsat er de mest populære, når der skal handles på nettet, vinder mobilen terræn, når der skal søges efter indkøb online.
I 2018 blev 51 procent af søgninger efter nye produkter foretaget på en pc eller en mac, mens smartphonen blev anvendt i 28 procent af søgningerne. I den disciplin er tabletten nu nede på 17 procent.
Når der skal betales, er desktop-computeren mere populær - over tre ud af fem handler afsluttes på pc’en eller mac’en.
Mens den danske nethandel vinder frem, køber danskerne stadigt flere og flere varer i udlandet.
I 2018 gik en tredjedel af online-omsætningen til udenlandske e-butikker, mens andelen i 2013 kun var lidt over en fjerdedel.
Den udvikling bekymrer FDIH-direktør Niels Ralund, som ser en voksende udfordring for danske e-butikker:
”Den stigende digitale grænsehandel presser virkelig de danske virksomheder, og hvis det fortsætter, risikerer vi at miste arbejdspladser og penge til fællesskabet,” forklarer han mens han samtidig kritiserer tjenester som den amerikanske-kinesisk Wish for at snyde med moms- og toldregnskaberne.
Danskernes tre foretrukne netbutikker er Zalando, Amazon og H&M som tegner sig for henholdsvis 3,4, 2,0 og 1,9 procent af den danske nethandel i 2018.
Hele rapporten kan læses på FDIH hjemmeside.