Dansk Industri er bekymret over EU’s nye ophavsrets-direktiv, som onsdag blev vedtaget i Europa-Parlamentet.
Det kan du læse mere om her: Konsekvensen af ny EU-aftale onsdag aften: Nu er det (nok) slut med YouTube og Facebook, som vi kender det
Ganske vist erklærer DI sig godt tilfreds med, at ophavsrets-reglerne i EU omsider bliver opdateret til en digital tidsalder, hvor det er nemt og ligetil at kopiere og videredele ophavsretsligt beskyttet materiale.
Men DI er samtidig bekymret over ophavsretsdirektivets bredde.
“Vi er bekymrede for, om direktivet rammer for bredt og pålægger alle typer af digitale platforme – som for eksempel online-dating, crowdfunding og deletjenester - nye krav om at overvåge og fjerne indhold fra brugere, der bryder med de nye ophavsretsregler,” lyder det fra senirchefkonsulent i DI Digital, Søren Cajus.
Han mener, at det havde været bedre, hvis de nye regler alene havde fokuseret ‘på de platforme, der er skabt med henblik på at vise indhold såsom musik, film og nyheder med ophavsret.’
Også de såkaldte snippets - altså den tekst, der skrives i forbindelse med link på søgetjenester og lignende - rejser bekymring i DI Digital.
Direktivet giver nemlig ifølge DI Digital ikke et klart svar på, om disse snippets er undtaget eller ej fra direktivet.
“Ifølge EU-direktivet gælder det individuelle ord og meget korte uddrag, men det er uklart, hvad det betyder i praksis. Vi er bekymrede for, om videndeling via eksempelvis søgetjenester svækkes med de nye regler,” siger Søren Cajus.
DI Digital peger også på, at det i praksis vil være umuligt for eksempelvis Google og Facebook at håndhæve de nye regler.
“Det er i praksis en umulig opgave for platformene fuldstændigt at sikre, at intet ophavsret-beskyttet indhold slipper igennem. Derfor at det vigtigt, at håndhævelsen af de nye regler kommer til at ske på et grundlag, som også praktisk kan håndteres af parterne,” lyder det fra DI Digital.