Næste gang du køber nye løbesko eller en ny trøje på Amazon eller en anden detailvirksomhed på nettet, så er prisen formentlig ikke bestemt af en salgschef, men af en algoritme, der sammenligner prisen hos konkurrenterne.
Det skriver mediet technology review.
Pris-algoritmer er nemlig blevet dagligdag for detailbutikker på nettet i takt med, at systemerne er blevet billigere og lettere at implementere, skriver mediet.
Den type prisregulering har længe været kendt i fly- og hotelbranchen, hvor mange kunder efterhånden har erfaret, hvor hurtigt og ofte priserne skifter.
Men selvom teknologien er smart for virksomhederne, så peger en ny forskningsrapport ifølge technology review på, at det kan blive problematisk.
Systemerne lærer nemlig at samarbejde med konkurrenterne og hæver sammen i al hemmelighed priserne for forbrugerne.
Algoritmer lærte af hinanden
Rapporten er udarbejdet af forskere på det italienske universitet i Bologne, der har bygget to algoritmer, som blev sat til at regulere deres egne priser.
Kort tid efter kunne forskerne se, at de to ellers helt uafhængige algoritmer begyndte at tage ved lære af hinanden, og placerede priserne langt højere end de ellers ville være.
Ifølge technology review bekymrede det forskerne mest, at algoritmerne ikke efterlod nogen spor af, at de havde lært af hinanden.
“De lærer at samarbejde i al hemmelighed ved at prøve sig frem og lære af sine fejl uden at kommunikere med hinanden eller uden at være designet til at samarbejde,” siger forskerne ifølge mediet og fortsætter:
“Det risikerer at hæve priserne på varerne og i sidste ende skade forbrugerne.”