Apple er direkte rasende på lokalpolitikerne i Stockholm, der i efteråret satte en kæp i hjulet på tech-gigantens planer om at bygge en spektakulær ny Apple Store i den svenske hovedstad.
Det skriver det svenske ejendomsmedie Fastighetsvärlden.
I forbindelse med planerne købte Apple en centraltplaceret ejendom i Kungsträdgården – Kongehaven – i Stockholm for intet mindre end 129 millioner svenske kroner.
Men i oktober vendte lokalpolitikerne tomlen nedad for Apples butiksplaner, og det betyder, at bystyret nu ønsker at købe bygningen tilbage fra Apple.
Nu kræver Apple dog nu, hvad det svenske medie Dagens Industri Digital betegner som en regulær chokpris på 179 millioner svenske kroner for bygningen.
Det er således 50 millioner svenske kroner mere end, hvad Apple oprindeligt betalte.
Læs også: Apple har en drøm om et stort nordisk prestige-projekt - nu er drømmen ved at blive smadret
Ikke pæne ord
Afslaget har resulteret i et køligt forhold mellem bystyret og den amerikanske gigant, der langt fra modtog nyheden om de skrinlagte planer med tilfredshed.
”Ja, det stemmer. Det var absolut ikke pæne ord, der blev sagt. Det var grimme ord, som jeg ikke har tænkt mig at gentage,” siger Björn Ljung fra partiet Liberalerna ifølge Dagens Industri Digital til Fastighetsvärlden.
Bystyret i Stockholm valgte blandt andet at skrinlægge Apples planer, fordi politikerne mente, at planerne skæmmede Kungsträdgården, der er en historisk plads i byens centrum.
"Kungsträdgården er en central, vigtig og smuk park i Stockholm. Der skal være til for stockholmere og besøgende, og vi vil gerne se en offentlig aktivitet på stedet. Vi ser ikke positivt på den detaljerede plan, der præsenteres. Bygningen er for stor og for høj," sagde Cecilia Obermüller fra Miljøpartiet til Dagens Industri Digital tilbage i oktober 2018.
Skulle have været den fjerde svenske butik
Butikken i Kungsträdgården ville være blevet Apples fjerde butik i Sverige, men den var derudover udset til at blive Apple første såkaldte flagship-butik i Norden.
Apple har blot femten flagship-butikker på verdensplan, og denne type butikker er kendetegnet ved at være placeret på særligt prestigefyldte adresser, samt ved at være større, have mere spektakulær arkitektur og indeholde flere funktioner end almindelige Apple Stores.
Apples butik på Fifth Avenue i New York er formodentligt selskabets mest kendte flagship-butik.
Bystyret har ifølge Dagens Industri Digital i forbindelse med afslaget forsikret Apple om, at det er villige til at hjælpe Apple med at finde en alternativ placering til butikken, men Apple lader ikke til at være interesseret i andre placeringer.