Apple har et problem på det måske vigtigste marked lige nu: Det kinesiske.
Nye tal fra analysehuset IDC viser nemlig, at salget af Apples hovedprodukt, iPhone, i fjerde kvartal 2018 var faldet med hele 19,9 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.
Til gengæld buldrer den kinesiske hovedkonkurrent, Huawei, frem.
Huaweis salg af smartphones på det kinesiske marked er steget med 23,3 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.
Ifølge IDC betyder det, at Apples markedsandel er faldet til nu 11,5 procent mod 12,9 procent et år tidligere.
Apples nedjustede i januar for første gang i umindelige tider på grund af netop det skrantende salg i Kina, som ifølge selskabet er ramt af økonomisk afmatning - ikke mindst på grund af den handelskrig, der for tiden udspiller sig mellem USA og Kina.
Selskabets sænkede desuden fornylig priserne på de dyre iPhones. Det skete i erkendelsen af, at grænsen for, hvad folk vil betale for en smartphone, er nået.
Det kan du læse mere om her: Apple sænker priserne på iPhone - men ikke alle steder
Også IDC peger på, at de høje priser er en grund til det faldende salg.
“Fraregnet almindelige performance-opgraderinger i 2019 samt mindre designændinger, er der ikke sket større innovation, der kan motivere brugerne til at fortsætte med at udskifte deres telefoner til en stærkt forhøjet pris,” lyder det fra analysehuset.
IDC skriver også, at Apple er under pres fra lokale selskabers innovative produkter.
Ifølge Reuters viser en rapport fra analysehuset Counterpoint, at Apples salg ligeledes falder drastisk i Indien, der som Kina regnes for at være et af de største vækstmarkeder lige nu.
Ifølge denne rapport er Apples salg i Indien faldet med 25 procent i kvartalet i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.
Læs også:
Apple forsøger at redde iPhone-salget i Kina med en hasteopdatering