13 år og 96 millioner betalende Spotify-kunder skulle der til, før streaming-selskabet kunne mønstre et reelt overskud.
”For første gang i virksomhedens historie er driftsoverskuddet, nettoindtjeningen og den frie cash flow positive”, noterer selskabets i sin regnskabsrapport. Det skriver The Verge.
Det er blevet til et overskud på 94 millioner euro, godt 700 millioner kroner, i det seneste kvartal. Det samlede resultat for 2018 byder dog på et underskud på i alt 582 millioner kroner.
Selskabet noterer samtidig i sin rapport, at der forventes et underskud på mellem 50 og 100 millioner euro allerede i næste kvartal.
Spotify har siden sin debut domineret markedet for abonnementsbaseret streaming af musik og tæller i dag dobbelt så mange betalende kunder end Apples Music. Selskabet tæller i alt 207 millioner aktive brugere på månedsplan.
Nye toner
Mens Spotify dermed cementerer sin plads som den førende streaming-tjeneste indenfor musik, satser streaming-giganten massivt på en ny vækstakse: Podcast.
Det er blevet til to store annoncerede opkøb af podcast-tjenesterne Gimlet og Anchor. Førstnævnte kostede Spotify 230 millioner dollar, godt halvanden milliard kroner. Salgsprisen på Anchor oplyser Spotify ikke noget om.
Spotify annoncerer samtidigt, at det har I sinde at investere yderligere 400 til 500 millioner dollar i podcast-feltet.
Podcast-streaming har traditionelt været anset som et medie, der er svær at monetizere, noterer Techcrunch, som samtidig påpeger, at det globale podcast-marked i 2017 alene omsatte for 314 millioner dollar.