Artikel top billede

Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark. (Foto: Telenor) (Foto: Telenor/PR)

Telenor har tabt 127.000 mobilkunder i Danmark på et år - men lander bedste resultat i årevis

Telenor tabte i 2018 ikke mindre end 127.000 mobilkunder i Danmark. Alligevel lander selskabet det bedste resultat i årevis. “Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter,” lyder det fra direktør Jesper Hansen.

Telenor kommer ud af 2018 med det bedste resultat i fem år, meddeler selskabet.

Indtjeningen lander på 862 millioner kroner, hvilket svarer til en forbedring på 27 procent i forhold til 2017.

Tabt 127.000 kunder

Det stærkt forbedrede resultat kommer, selv om selskabet i 2018 har måtte vinke farvel til ikke mindre end 127.000 mobilkunder.

Størstedelen af disse er dog offentlige kunder, som Telenor måtte sige farvel til, da selskabet i 2017 ikke genvandt udbuddet om levering af mobiltelefoni til det offentlige - en ordre med ialt 80.000 kunder.

Det kan du læse mere om her: TDC vinder kæmpe-aftale: Skal levere telefoni og data til 80 kommuner og staten.

De resterende skyldes blandt andet oprydning, meddeler Telenor.

”Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter i forbindelse med introduktion af nye,” lyder fra selskabets administerende direktør, Jesper Hansen.

Han peger på, at omkring 12.000 mobilkunder er røget ud som følge af det, som han kalder for ‘oprydning af inaktive abonnementer og gamle umoderne produkter.’

De resterende omkring 11.000 skyldes et fald på mobilt bredbånd.

“Dette påvirker helt forventeligt vores kundeantal, men er et led i en bevidst strategi om at levere produkter, der matcher vores kernemålgruppers behov,” siger Jesper Hansen.
Han erklærer sig ‘meget tilfreds’ med resultatet og den høje indtjening, der er ‘altafgørende for’, at Telenor kan fortsætte med at udvikle forretningen.

Telenor meddeler desuden, at selskabet har nedbragt omkostningerne med omkring 10 procent - blandt andet med et fokus på at simplificere og digitalisere forretningen med selvbetjeningsløsninger og lignende.

Dette arbejde har selskabet været i gang med i længere tid.

Læs også:

Telenor Danmark følger sin plan: Har tabt 28.000 kunder - men skovler penge ind efter massive effektiviseringer

Telenor Danmarks indtjening stiger med 21 procent efter massive effektiviseringer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere