Telenor kommer ud af 2018 med det bedste resultat i fem år, meddeler selskabet.
Indtjeningen lander på 862 millioner kroner, hvilket svarer til en forbedring på 27 procent i forhold til 2017.
Tabt 127.000 kunder
Det stærkt forbedrede resultat kommer, selv om selskabet i 2018 har måtte vinke farvel til ikke mindre end 127.000 mobilkunder.
Størstedelen af disse er dog offentlige kunder, som Telenor måtte sige farvel til, da selskabet i 2017 ikke genvandt udbuddet om levering af mobiltelefoni til det offentlige - en ordre med ialt 80.000 kunder.
Det kan du læse mere om her: TDC vinder kæmpe-aftale: Skal levere telefoni og data til 80 kommuner og staten.
De resterende skyldes blandt andet oprydning, meddeler Telenor.
”Vi har ryddet op i kundebasen og lukket en række forældede og urentable produkter i forbindelse med introduktion af nye,” lyder fra selskabets administerende direktør, Jesper Hansen.
Han peger på, at omkring 12.000 mobilkunder er røget ud som følge af det, som han kalder for ‘oprydning af inaktive abonnementer og gamle umoderne produkter.’
De resterende omkring 11.000 skyldes et fald på mobilt bredbånd.
“Dette påvirker helt forventeligt vores kundeantal, men er et led i en bevidst strategi om at levere produkter, der matcher vores kernemålgruppers behov,” siger Jesper Hansen.
Han erklærer sig ‘meget tilfreds’ med resultatet og den høje indtjening, der er ‘altafgørende for’, at Telenor kan fortsætte med at udvikle forretningen.
Telenor meddeler desuden, at selskabet har nedbragt omkostningerne med omkring 10 procent - blandt andet med et fokus på at simplificere og digitalisere forretningen med selvbetjeningsløsninger og lignende.
Dette arbejde har selskabet været i gang med i længere tid.
Læs også:
Telenor Danmarks indtjening stiger med 21 procent efter massive effektiviseringer