IBM ser ud til at have tabt kampen i det konkurrenceprægede marked for populære samarbejdsværktøjer, som domineres af Slack og Microsoft Teams.
For selskabet stopper nu for support og service på teamchat-produktet Watson Workspace som følge af, at brugerne ikke har taget værktøjet til sig.
"Mens der ikke er nogen tvivl om, at Watson Workspace er innovativt og agilt, så har det ikke resoneret med kunderne eller vundet det indpas i markedet, som er nødvendigt for, at IBM kan fortsætte med servicen," lyder det på hjemmesiden for Watson Workspace.
Derfor trækker IBM nu samarbejdsproduktet ud af markedet.
"På trods af vores bedste indsats og entusiasme for disse tilbud, er vores beslutning om at trække dem tilbage i overensstemmelse med IBM's investeringsstrategi, der fokuserer på at levere løsninger, der leverer målbar værdi til vores kunder og forretningspartnere," lyder det fra Big Blue.
Lukker for service og support om en måned
IBM's beslutning om at lægge Watson Workspace i graven betyder, at der ikke længere modtages ordre på produktet. Samtidig forventer IBM at sløjfe service og support for både gratis og betalende abonnenter per 28. februar.
Ved lancering var forventningen ellers, at Watson Workspace skulle modernisere IBM's kommunikations- og samarbejdsportefølje ved at tilbyde et alternativ til især Slack.
Men kampen mod Slack, Teams og andre samarbejdsløsninger ser IBM for nu ud til at have trukket sig ud af. Udmeldingen sker samtidig kort efter, at IBM solgte en del af sin softwareforretning til HCL for 12 milliarder kroner.
Aftalen betød blandt andet, at den indiske leverandør overtog en række af IBM's softwareaktiver indenfor samarbejdsområdet så som Notes, Domino og Connections.