De overfyldte pakkebutikker efter black friday og op til jul har allerede antydet det. Men nu skulle den være god nok: Den danske e-handel sætter, ifølge en ny prognose fra Danske Erhverv, en ny rekord i 2018.
Læs mere: Du kan download Dansk Erhvervs rapport her (pdf-link).
Ifølge prognosen vil danskerne e-handle varer og services for mindst 140 mia. kroner i 2018 - en stigning på 9 procent sammenlignet med 2017.
Den gode nyhed for overbelastede pakkebude er, at serviceydelser udgør knapt 2/3 af omsætningen mens resten var fysiske varer.
”Danskerne bruger stadigt flere penge online, og det ser ikke ud til at have toppet endnu. Mængden af varer der sælges online, sammenlignet med i fysiske butikker, varierer fortsat en del alt efter varetype, så der er stadig et vist potentiale. Det skal man selvfølgelig forholde sig til som detailvirksomhed. Men det er også vigtigt at huske, at langt hovedparten af forbruget stadig ligger i de fysiske butikker”, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv
Henrik Hyltoft henviser desuden til, at det stadig er cirka 88 procent af danskernes samlede varekøb ligger offline.
Danske forbrugere er blandt dem, som handler mest online i EU. Ifølge tal fra EU Kommissionen er det kun Sverige og Storbritannien, der knebent fører over Danmark på den front.
Læs også: Amazon har tromlet detailhandlen i USA - men den amerikanske gigant får ikke så let spil i Danmark