Mornings fra Computerworld. Her torsdagens hurtige it-nyhedsoverblik.
Facebook sagsøges af Washington D.C. for Cambridge Analytica-sagen
Statsadvokaten i Washington DC sagsøger nu Facebook som følge af Cambridge Analytica-sagen, hvor selskabet høstede data bra helt op til 87 millioner brugere uden deres vidende, skriver Børsen.
Det er angiveligt første gang, at en amerikansk myndighed går efter at få Facebook straffet for sagen.
Fem kommuner giver borgerne adgang til deres egne data
Fem såkaldte pilotkommuner begyndte 11. december et projekt med at give borgerne adgang til deres egne data for at skabe mere åbenhed og ejerskab for borgeren i kontakten til kommunen, skriver KL i en pressemeddelelse.
Borgere i Esbjerg, Aarhus, Faaborg-Midtfyn, Favrskov og Vejle kommuner kan nu se et overblik over udvalgte sager og ydelser fra kommunen på borger.dk.
Kommunerne har valgt, hvilke områder de vil vise oplysninger fra. Alle de fem kommuner viser sager og ydelser fra beskæftigelsesområdet, men nogen prøver også at vise sociale sager, opkrævningssager og sager fra borgerservice.
Advisory Board leverer gode råd om it-sikkerhed
Digitaliseringsstyrelsen og Center for Cybersikkerhed har nedsat et nyt advisory board for cyber- og informationssikkerhed, som netop har holdt sit første møde, skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Det skal levere input til implementeringen og opfølgningen på regeringens cyberstrategi og dens initiativer.
Advisory board’et består af 11 medlemme:
Anette Høyrup, Forbrugerrådet Tænk, Henning Mortensen, Rådet for digital sikkerhed, Henrik Larsen, DKCERT, Jakob Willer, Teleindustrien, Peter Kjær Hansen, Dansk Energi
Bjarke Alling, Liga, Christian Wernberg-Tougaard, Deloitte, Jacob Herbst, Dubex, Michael Busk-Jepsen, Finans Danmark, Thomas Kristmar, KPMG, Christian D. Jensen, DTU,
I VR lærer drenge bedst af en drone - pigerne foretrækker en virtuel forsker-type
Læreren er lige så vigtig i et virtuelt læringsmiljø som i et helt almindeligt klasseværelse, men der er stor forskel på drenge og piger, viser ny forskning fra Københavns Universitet.
Drengene lærer bedst, hvis deres virtuelle klasselærer er en drone, mens pigerne får mere ud af undervisningen, hvis deres virtuelle lærer er en ung, kittelklædt forsker-type ved navn Marie.
I en ikke så fjern fremtid vil skoleelever over hele verden modtage en del af deres undervisning i virtuelle læringsmiljøer, hvor de undervises af computerprogrammer, som de oplever iført VR-briller. Her kan de via et display kan træde ind i simulerede tredimensionelle miljøer, som de ikke ellers ville have adgang til, fx fordi det fx er for dyrt, for farligt eller fysisk umuligt.
Men den hastige udvikling i brugen af VR-teknologi i undervisning er et nyt og ret uprøvet område, og på Københavns Universitet forsker lektor i psykologi Guido Makransky blandt andet i, hvornår det er en fordel at anvende VR i læring og uddannelse.
I et forsøg med 66 elever - heraf 33 piger - fra en 7. og 8. klasse på Videncenter Science Talenter, fandt Makransky og hans forsker-kolleger, at pigerne i undersøgelsen lærte bedst, hvis deres VR-lærer er en ung kvindefigur klædt i en hvid kittel. Drengene fik derimod mest læring ud af at modtage instruktioner fra en flyvende robot i form af en drone.