Fem kommuner har åbnet op for en løsning, der giver borgerne adgang til dele af deres egne data hos kommunen.
Det er borgere i Esbjerg, Aarhus, Faaborg-Midtfyn, Favrskov og Vejle, der siden tirsdag 11. december har kunnet glæde sig over adgangen til et overblik over udvalgte sager og ydelser fra kommunen på borger.dk.
Borgerne i de omfattede kommuner kan i første omgang se nærmere på data om særligt sager og ydelser fra beskæftigelsesområdet, men der er også eksempler på, at der er åbnet op for data om sociale sager, opkrævningssager og sager fra borgerservice.
Det skriver Kombit i en meddelelse.
Overblik over sit data hos kommunen
De fem kommuner deltager i et pilotprojekt, som er et led i Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi 2016-2020, hvor et af initiativerne er at give borgerne adgang til egen data.
Visionen er, at "borgerens adgang til egne data skal give borgeren tryghed og handlerum," lyder visionen bag projektet blandt andet.
Det offentlige ligger i dag inde med ret detaljerede oplysninger om hver eneste dansker - om sygdomme - både fysiske og psykiske, skilsmisser, børns trivsel og niveau i skolen, indkomst, boligstøtte, kontanthjælp, biler, huse, bibliotekslån, flytninger og meget andet.
Det har dog hidtil været uklart for den enkelte borger, hvordan disse data anvendes og svært at skabe sig et overblik.
De fem kommuner er en del af pilotprojektet 'Borgernes adgang til egne data', hvor man ved hjælp af SAPA-løsningen har gjort det muligt at få hurtigt adgang til udvalgte data om borgerne ved blandt andet at genbruge elementer af den fælleskommunale infrastruktur.
Planen er på baggrund af erfaringerne, at få flere kommuner og borgere med på løsningen.
Efter pilotprojektet er der planlagt et spor, der omhandler rammearkitektur samt et spor, der omhandler erfaringsopsamling, udbredelse og kommunikation.
Det er planen, at pilotprojektet skal køre frem til minimum første kvartal af 2019.
Læs også: Regeringen: Danskerne skal have fuld adgang til offentlige data om dem selv